PT Journal AU TVARUZKA, V TI KOMUNIKACNI MODELY VE VYUCE A UCENI S POUZITIM DIGITALNICH ZAZNAMU SO Trends in education PY 2012 BP 604 EP 607 VL 5 IS 1 DE vizualni zaznam; komunikacni model; vyucovaci proces. AB Pouzivani vizualnich zaznamu ve vyuce je specifickym modelovanim. Problem modelovani spociva ve vytvareni schematickeho sveta, ktery je zpravidla "zjednodusenim" reality. Model vzdy pozmenuje realnou skutecnost, jednak tim, ze zjednodusuje, odkazuje na minulost, ci predstavuje svet takovy "jaky ma byt" tedy jako urcity ideal. V beznych pedagogickych situacich ucitel zakum sdeluje informace, ktere podepiraji modely digitalnich vizualnich zaznamu. Vizualni zaznamy vsak dokazi zprostredkovat nejen veci konkretne predstavitelne, ale rovnez se podili na vytvareni "myslenkovych modelu" a hodnot ryze abstraktnich. Tento clanek popisuje jednotlive modely tak, jak se s nimi setkavame v pedagogicke praci. ER