RT Journal Article SR Electronic A1 TVARŮŽKA, Václav T1 KOMUNIKAČNÍ MODELY VE VÝUCE A UČENÍ S POUŽITÍM DIGITÁLNÍCH ZÁZNAMŮ JF Trends in education YR 2012 VO 5 IS 1 SP 604 OP 607 UL https://tvv-journal.upol.cz/artkey/tvv-201201-0129.php AB Používání vizuálních záznamů ve výuce je specifickým modelováním. Problém modelování spočívá ve vytváření schématického světa, který je zpravidla "zjednodušením" reality. Model vždy pozměňuje reálnou skutečnost, jednak tím, že zjednodušuje, odkazuje na minulost, či představuje svět takový "jaký má být" tedy jako určitý ideál. V běžných pedagogických situacích učitel žákům sděluje informace, které podepírají modely digitálních vizuálních záznamů. Vizuální záznamy však dokáží zprostředkovat nejen věci konkrétně představitelné, ale rovněž se podílí na vytváření "myšlenkových modelů" a hodnot ryze abstraktních. Tento článek popisuje jednotlivé modely tak, jak se s nimi setkáváme v pedagogické práci.