RT Journal Article SR Electronic A1 ČÁSTKOVÁ, Pavlína A1 PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika T1 HODNOCENÍ A SEBEHODNOCENÍ ŽÁKŮ PRIMÁRNÍ ŠKOLY V TECHNICKÉ VÝCHOVĚ V GENDEROVÉM KONTEXTU JF Trends in education YR 2016 VO 9 IS 1 SP 28 OP 36 DO 10.5507/tvv.2016.004 UL https://tvv-journal.upol.cz/artkey/tvv-201601-0004.php AB Článek se zabývá problematikou hodnocení žáků na primární škole v kontextu technického vzdělávání. Tyto procesy jsou vnímány jako významné jak pro rozvoj osobnostních kvalit, tak pro proces socializace dítěte, jež je deklarována Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Hlavním záměrem stati je prezentovat možné genderové rozdíly v hodnocení a sebehodnocení žáků primární školy jako jeden z aspektů ovlivňující rozvoj osobnosti i budoucí profesní orientaci. Vzhledem k celospolečensky sílícím snahám o oživení technických oborů je tato problematika řešena v kontextu výuky technicky zaměřených předmětů na prvním stupni ZŠ (praktické činnosti). Součástí stati je prezentace plánovaného výzkumného šetření, jehož výsledky by umožnily identifikovat možné rozdíly v procesu sebehodnocení žáků. Vzhledem k tomu, že hodnocení učitele je jedním z klíčových faktorů ovlivňující sebehodnocení žáka jedním z dílčích cílů výzkumného šetření je identifikovat možné rozdíly v hodnotících strategiích učitele s ohledem na genderovou příslušnost žáků, charakter sebehodnotících aktivit řízených učitelem a specifika hodnocení v technické výchově na primární škole.