PT Journal AU TVARUZKA, V TI PARADIGMA TECHNIKY V KONTEXTU PROPAGACE STUDIA TECHNICKYCH OBORU SO Trends in education PY 2017 BP 121 EP 130 VL 10 IS 1 DI 10.5507/tvv.2017.017 DE Paradigma techniky; propagace studia; technicka vychova AB Tento clanek srovnava koncepce propagace studia technickych oboru v CR ve srovnani s propagaci technickych temat reklamou obchodnich retezcu a projektu SRN. Cilem je upozornit na soucasne koncepce prezentovani technologickych temat a propagace remesel v sirsim socialnim a kulturnim kontextu. Ustredni metodou, kterou jsme pouzili pri analyze informaci, byla kriticka interpretace statistickych dat vyvoje vzdelanostni struktury ve vyssim odbornem vzdelavani v CR. Jako indikacni vzorek jsme zvolili populaci 15letych osob. Porovnanim statistik se soucasnym stavem a vyvojovymi trendy je zrejme, ze oficialni statisticka data nezachycuji uroven kvality uchazecu a absolventu a jejich interpretaci o "nezastaveni narustu v technickych oborech" lze zpochybnit. Pokud tato data srovname s daty poctu studentu, kteri uspesne absolvovali studium a zustali v oboru, zjistime, ze pracovniku v technickych oborech je stale nedostatek a ze technicke obory nesaturuji potreby spolecnosti. Navrhujeme eliminovat pokles zajmu o studium technicke obory vetsi propagaci prinosu techniky a prace pro kvalitu zivota reklamnimi kampanemi. Velmi cennym materialem pro porovnani reklamnich kampani je srovnani propagacnich klipu z CR a SRN, pripadne porovnani reklamnich kampani mezi obchodnimi retezci. ER