PT - JOURNAL ARTICLE AU - TVARŮŽKA, Václav TI - PARADIGMA TECHNIKY V KONTEXTU PROPAGACE STUDIA TECHNICKÝCH OBORŮ DP - 2017 Sep 26 TA - Trends in education PG - 121--130 VI - 10 IP - 1 AID - 10.5507/tvv.2017.017 IS - 18058949 AB - Tento článek srovnává koncepce propagace studia technických oborů v ČR ve srovnání s propagací technických témat reklamou obchodních řetězců a projektů SRN. Cílem je upozornit na současné koncepce prezentování technologických témat a propagace řemesel v širším sociálním a kulturním kontextu. Ústřední metodou, kterou jsme použili při analýze informací, byla kritická interpretace statistických dat vývoje vzdělanostní struktury ve vyšším odborném vzdělávání v ČR. Jako indikační vzorek jsme zvolili populaci 15letých osob. Porovnáním statistik se současným stavem a vývojovými trendy je zřejmé, že oficiální statistická data nezachycují úroveň kvality uchazečů a absolventů a jejich interpretaci o "nezastavení nárůstu v technických oborech" lze zpochybnit. Pokud tato data srovnáme s daty počtů studentů, kteří úspěšně absolvovali studium a zůstali v oboru, zjistíme, že pracovníků v technických oborech je stále nedostatek a že technické obory nesaturují potřeby společnosti. Navrhujeme eliminovat pokles zájmu o studium technické obory větší propagaci přínosů techniky a práce pro kvalitu života reklamními kampaněmi. Velmi cenným materiálem pro porovnání reklamních kampaní je srovnání propagačních klipů z ČR a SRN, případně porovnání reklamních kampaní mezi obchodními řetězci.