RT Journal Article SR Electronic A1 TVARŮŽKA, Václav T1 PARADIGMA TECHNIKY V KONTEXTU PROPAGACE STUDIA TECHNICKÝCH OBORŮ JF Trends in education YR 2017 VO 10 IS 1 SP 121 OP 130 DO 10.5507/tvv.2017.017 UL https://tvv-journal.upol.cz/artkey/tvv-201701-0017.php AB Tento článek srovnává koncepce propagace studia technických oborů v ČR ve srovnání s propagací technických témat reklamou obchodních řetězců a projektů SRN. Cílem je upozornit na současné koncepce prezentování technologických témat a propagace řemesel v širším sociálním a kulturním kontextu. Ústřední metodou, kterou jsme použili při analýze informací, byla kritická interpretace statistických dat vývoje vzdělanostní struktury ve vyšším odborném vzdělávání v ČR. Jako indikační vzorek jsme zvolili populaci 15letých osob. Porovnáním statistik se současným stavem a vývojovými trendy je zřejmé, že oficiální statistická data nezachycují úroveň kvality uchazečů a absolventů a jejich interpretaci o "nezastavení nárůstu v technických oborech" lze zpochybnit. Pokud tato data srovnáme s daty počtů studentů, kteří úspěšně absolvovali studium a zůstali v oboru, zjistíme, že pracovníků v technických oborech je stále nedostatek a že technické obory nesaturují potřeby společnosti. Navrhujeme eliminovat pokles zájmu o studium technické obory větší propagaci přínosů techniky a práce pro kvalitu života reklamními kampaněmi. Velmi cenným materiálem pro porovnání reklamních kampaní je srovnání propagačních klipů z ČR a SRN, případně porovnání reklamních kampaní mezi obchodními řetězci.