PT Journal AU Pavel, M TI PRUMYSLOVE PLC V PRIMARNIM VZDELAVANI SO Trends in education PY 2022 BP 70 EP 86 VL 14 IS 2 DI 10.5507/tvv.2022.002 DE stroje; technika; algoritmizace; 3D tiskarna; CNC soustruh; CNC frezka; PLC; prumysl; servopohony; elektropneumatika; vzdelavani na 2. st. ZS AB Jiz drive se diskutovalo nad problematikou programovani na zakladnich skolach. Tato otazka je jiz zodpovezena a dnes se programovani zarazuje do vyuky v mnoha formach. Technologie se vsak vyviji dal a spolecnost potrebuje nove technicke odborniky, aby nedoslo ke zpomaleni vedeckotechnickeho rozvoje na prahu prumyslove revoluce 4.0. Ve vzdelavani na 2. st. ZS jsme svedky pouzivani predevsim 3D tisku, ale i jinych technologii, napriklad ruznych laserovych gravirovacich stroju a podobne (Jiri Dostal, 2018). Presto se nejedna o idealni zarizeni, jez muze oslovit mladou generaci a pritahnout zajemce o technicke obory v sekundarnim a terciarnim vzdelavani. Smyslem prispevku je vhodnym zpusobem priblizit prumyslove reseni rizeni stroju s vyuzitim PLC automatu a elektropneumatickych systemu, jakoz to akcnich clenu do vyuky Technicke vychovy. Jejich nasazeni do vyuky by melo mit aktivizacni charakter, jez by mohl vzbudit u zaku vetsi motivaci s vyslednym narustem zajmu o techniku. Vytvorene ukoly budou nasledne aplikovany prakticky ve vyuce Technicke vychovy na ZS. ER