Trendy ve vzdělávání, 2013 (roč. 6), číslo 1
TVV 2013, 6(1):230-239
JAK VNÍMAJÍ UČITELÉ VÍCELETÝCH GYMNÁZIÍ VÝUKU PROGRAMOVÁNÍ?
- Katedra technické a informační výchovy,, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40, Olomouc, ČR
Výuka programování je v podmínkách všeobecně orientovaných středních škol novou, relativně nepopsanou oblastí. Aby bylo možné sestavovat, a vhodně projektovat a realizovat výuku základů programování je nutné průběžně zjišťovat a vyhodnocovat názory a postoje jednotlivých účastníků tohoto vzdělávání. Na základě těchto analýz je možné určit nejen vhodnost tohoto tematického celku pro výuku, ale také jeho přínosy či možná rizika. Z těchto důvodů byl realizován společný projekt šesti víceletých gymnázií olomouckého kraje a katedry technické a informační výchovy, jehož cílem bylo zavedení tematického celku "Základy programování" do výuky a vyhodnocení jeho přínosů z pohledu učitelů, kteří tuto výuku realizovali. Toto vyhodnocení bylo realizováno na základě výzkumného šetření, jehož vybrané dílčí výsledky představuje předložený článek.
Klíčová slova: programování, výuka programování, Visual Basic, výzkumné šetření
Zveřejněno: 1. červenec 2013 Zobrazit citaci
Reference
- KLEMENT, M. Výuka algoritmizace a programování v jazyce Visual Basic 5.0. In Sborník přednášek z mezinárodní vědecko-odborné konference: Trendy technického vzdělávání. Pedagogická fakulta UP Olomouc, 27. a 28. června 2000. 211-214 s. ISBN 80-244-0107-X.
- GRANATH, J. Design theoretical approach to learning in technology - a way to enhance interest in future professional studies. In: Teoretyczne i praktyczne problemy edukaci technicznej i informatycznej 2003. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, 2003. s. 128-139. ISBN 83-88845-31-4.
- GRECMANOVÁ, H. a kol. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. 1. vyd., Olomouc: Nakladatelství HANEX, 2000. 160 s. ISBN 80-85783-28-2.
- SOCHA, J. Naučte se programovat ve Visual Basicu. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Grada, 1994, 520 s. ISBN 80-85623-70-6.
- KLEMENT, M. Základy programování v jazyce Visual Basic. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství UP Olomouc, 2002. 328 s. ISBN 80-262-4287-9.
- GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd., Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6. (přeložil V. Jůva).
- CHRÁSKA, M. Empirická pedagogická šetření a jejich statistické vyhodnocování. 1. vyd., Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1988.
- ČERMÁKOVÁ, A. Statistika I (cvičení). 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2000. 139 s. ISBN 80-7040-391-8.
- KLEMENT, M., KLEMENT, J., LAVRINČÍK, J. Metody realizace a hodnocení výuky základů programování. 1. vyd., Olomouc: Jiří Dostál, 2012. 96 s. ISBN 978-80-8765801-7.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.