PT - JOURNAL ARTICLE AU - Petr, MACH TI - DP - 2008 Jul 1 TA - Trends in education PG - 162--167 VI - 1 IP - 1 IS - 18058949 AB - Příspěvek uvádí problematikou učitelských kompetencí v základním a odborném školství. Kompetence se stávají nejdůležitějším atributem inovace a modernizace vzdělávacího procesu.Pomocí orientačního výzkumu byly zjišťovány postoje učitelů škol v regionu k učitelským kompetencím. Byla použita dotazníková metoda doplněná řízeným rozhovorem.Výsledky výzkumu byly použity při stanovení pořadí nejdůležitějších kompetencí. Nejdůležitější kompetence byly následně upřesněny. Z výzkumu vyplynulo, že respondenti považují za nejdůležitější kompetence odborné a dále didaktické.V závěru příspěvku je proto uvedena možnost tvořivého přístupu k rozvoji učitelských didaktických kompetencí. Je využita metoda didaktických případových studií. Tento tvořivý přístup je používán již u studentů učitelských studijních programů v prezenčním studiu. Úspěšně je aplikován i v celoživotním vzdělávání.