PT Journal AU HRBACEK, J KUCERA, M HODIS, Z VYBIRAL, P TI VYUKA ROBOTIKY NA ZAKLADNI SKOLE SO Trends in education PY 2013 BP 212 EP 215 VL 6 IS 1 DE HS roboticka stavebnice; vyuka robotiky na zakladni skole; motivacni kurzy; vzdelavaci kurzy AB Situace v technickych oborech je v soucasne dobe kriticka. Spolecenska prestiz remesel je extremne nizka a z toho plyne velmi nizky zajem o ne. Znalosti lze uchovat v knihach a dalsich mediich, zkusenosti a dovednosti takto "konzervovat" nelze. Ty se predavaji z mistra na tovaryse jejich spolecnou praci a predavani trva nekolik let az desitek let v zavislosti na oboru. Mistri, schopni zkusenosti predat, jiz pomalu vymiraji. Narocnost technickych oboru vsak take vyzaduje vysoce kvalitni uroven stredniho i vysokeho technickeho skolstvi. I zde se projevu velmi nizky zajem o technicke obory, na ktere ma velmi negativni vliv obrovske rozsireni viceletych gymnazii i od roku tisic devet set devadesat pet prakticka likvidace technicke vychovy na skolach. Soucasnou dobu lze tedy nazvat "dobou temna" technickeho vzdelavani a technicke vychovy. Cekani na legislativni obrat k lepsimu neni dostatecne rychlym resenim teto svizelne situace. Je treba velmi rychle obratit pozornost zaku a jejich rodicu k technice. Probudit v nich patricny zajem o tuto oblast. Jak ukazuji vysledky naseho kvalitativniho vyzkumu probihajiciho jiz vice nez tri roky na nasi katedre, jednou z cest je vyuka robotiky na zakladni skole. Prispevek shrnuje nektere zajimave vysledky vyzkumnych setreni a nastinuje take cesty, kterymi je dobre se v teto oblasti ubirat. ER