Trends in education, 2008 (vol. 1), issue 1

TVV 2008, 1(1):234-237

TEACHER IN TECHNICAL EDUCATION IN AND CURRICULUM REFORM

SERAFÍN Čestmír
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5,

This article is specialized on the problem teachers in technical education in the process of loading general educational program to the sphere basic education. This article tempts characterize changes, which role teacher in current school goes through.

Keywords: technical education, curriculum, school education program

Published: July 1, 2008  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
SERAFÍN, Č. (2008). TEACHER IN TECHNICAL EDUCATION IN AND CURRICULUM REFORM. Trends in education1(1), 234-237
Download citation

References

  1. Bílá kniha - Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Praha : MŠMT, 2002 [cit. 2007-04-04]. Dostupné na: <http://www.msmt.cz/dokumenty/bila-kniha-narodniprogram-rozvoje-vzdelavani-v-ceske-republice-formuje-vladni-strategii-v-oblastivzdelavani-strategie-odrazi-celospolecenske-zajmy-a-dava-konkretni-podnety-kpraci-skol>.
  2. Zákon č. 563/2004 Sb. O pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. Praha : MŠMT, [cit. 2007-06-09]. Dostupné na: <http://www.msmt.cz/dokumenty/zakon-o-pedagogickych-pracovnicich-a-o-zmenenekterych-zakonu>.
  3. Metodický portál RVP. Praha : Výzkumný ústav pedagogický, [cit. 2008-04-04]. Dostupné na: <http://http://www.rvp.cz/> ISSN 1802-4785.
  4. VAŠUTOVÁ, J. Kvalifikace učitelů pro permanentní změnu. In MAŇÁK, Josef; JANÍK, Tomáš. (eds.). Problémy kurikula základní školy. Brno : Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2006, s. 79-90. ISBN 80-210-4125-0.
  5. BLÍŽKOVSKÝ, B. aj. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno : Konvoj 2000. ISBN 80-85615-95-9
  6. KURELOVÁ, M. Učitelská profese v teorii a praxi. Ostrava : Ostravská univerzita, 1998. ISBN 80-7042-138-X
  7. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4
  8. PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. ISBN 807178-621-7
  9. KOSOVÁ, B. Profesia a profesionalita učitel'a. Pedagogická revue, roč. 57, 2005, s. 1-13.
  10. VOŘÍŠKOVÁ, H. Kompetence učitele očima ředitelů škol. Bakalářská diplomová práce. Praha : UK PedF, 2002.
  11. KROPÁČ, J. a kol. Didaktika technických předmětů - vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc : VUP, 2004. ISBN 80-244-0848-1.
  12. TONDL, L. Technologické myšlení a usuzování. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1998.
  13. FRANUS, E. The Dual Nature of Technical Thinking. In Technology as a challenge for school curricula. The Stockholm Library of Curriculum Studies. 1. ed. Stockholm : Institute of Education Press, 2003.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.