Trends in education, 2010 (vol. 3), issue 1

TVV 2010, 3(1):222-225

CRITICAL THINKING AND POSSIBILITIES OF ITS DEVELOMENT IN TECHNICAL SUBJECTS AT ELEMENTARY SCHOOLS

PLISCHKE Jitka, KROPÁČ Jiří
Ústav pedagogiky a sociálních studií, Katedra technické a informační výchovy,, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40, Olomouc, ČR

Critical thinking is a prerequisite for successful technical thinking and the ability to evaluate technology in an appropriate way. The article pays attention to the term ´critical thinking´ and its development conditions in technical subjects teaching at elementary schools. The authors also elaborate the main approaches to incorporate critical thinking and they present possibilities to apply critical thinking when using thinking strategies and learning EUR in a lesson about water taps.

Keywords: technical subjects, critical thinking, thinking strategies and learning EUR.

Published: July 1, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
PLISCHKE, J., & KROPÁČ, J. (2010). CRITICAL THINKING AND POSSIBILITIES OF ITS DEVELOMENT IN TECHNICAL SUBJECTS AT ELEMENTARY SCHOOLS. Trends in education3(1), 222-225
Download citation

References

  1. HARTL, P. a HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Potrál, 2004. ISBN 80-7178303-X.
  2. GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. a NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: HANEX, 2000. ISBN 80-85783-28-2.
  3. TUREK, I. Kritické myslenie. Bratislava: Metodicko-pedagogické.centrum, 2003. ISBN 808052-175-1.
  4. KOUKOLÍK, F. Sedm pravidel kritického myšlení [online] - [cit. 2010-03-17]. Dostupné na WWW: <http://www.netusil.net/pravidla_KM>.
  5. RAAB, M. Materiály a člověk. Praha: Encyklopedicky dům, 1999. ISBN 80-86044-13-0.
  6. STOFFA, J. a PROCHÁZKOVÁ, I. Používateľské pojatie technickej výchovy v rámci systému všeobecného vzdelávania. In Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelania. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1997, s. 111-114. ISBN 80-8055-061-1.
  7. HÁJKOVÁ, S. Vodovodní baterie jako obsah výuky obecně technických předmětů: Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta 2008. Nepublikováno.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.