Trends in education, 2013 (vol. 6), issue 1
TVV 2013, 6(1):230-239
THE TEACHERS`PERCEPTIONS OF TEACHING PROGRAMMING AT EIGHT- YEAR GRAMMAR SCHOOLS
- Katedra technické a informační výchovy,, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40, Olomouc, ČR
Teaching programming at secondary schools, focused on the acquisition of general knowledge by the students, is a relatively new and unexplored area. To enable a creation, design, and implementation of the syllabus pertaining to the teaching of the basics of programming, it is essential to continuously identify and evaluate the views and opinions of individual participants in this training process. Subsequently, based on these analyzes, it is possible not only to determine the suitability of this particular subject for teaching as a whole, but also the benefits and possible risks related to the latter.
For these reasons, a joint project of six eight-year grammar schools in Olomouc Region and the Department of Technical and Information Education of PdF UP Olomouc was implemented. Its aim was the insertion of the subject "Introduction to Programming" to the curriculum, and the evaluation of its benefits according to teachers who taught it. This assessment took the form of a survey research, the selected partial results of which shall be submitted by this article.
Keywords: programming, teaching programming, Visual Basic, survey research
Published: July 1, 2013 Show citation
References
- KLEMENT, M. Výuka algoritmizace a programování v jazyce Visual Basic 5.0. In Sborník přednášek z mezinárodní vědecko-odborné konference: Trendy technického vzdělávání. Pedagogická fakulta UP Olomouc, 27. a 28. června 2000. 211-214 s. ISBN 80-244-0107-X.
- GRANATH, J. Design theoretical approach to learning in technology - a way to enhance interest in future professional studies. In: Teoretyczne i praktyczne problemy edukaci technicznej i informatycznej 2003. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, 2003. s. 128-139. ISBN 83-88845-31-4.
- GRECMANOVÁ, H. a kol. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. 1. vyd., Olomouc: Nakladatelství HANEX, 2000. 160 s. ISBN 80-85783-28-2.
- SOCHA, J. Naučte se programovat ve Visual Basicu. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Grada, 1994, 520 s. ISBN 80-85623-70-6.
- KLEMENT, M. Základy programování v jazyce Visual Basic. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství UP Olomouc, 2002. 328 s. ISBN 80-262-4287-9.
- GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd., Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6. (přeložil V. Jůva).
- CHRÁSKA, M. Empirická pedagogická šetření a jejich statistické vyhodnocování. 1. vyd., Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1988.
- ČERMÁKOVÁ, A. Statistika I (cvičení). 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2000. 139 s. ISBN 80-7040-391-8.
- KLEMENT, M., KLEMENT, J., LAVRINČÍK, J. Metody realizace a hodnocení výuky základů programování. 1. vyd., Olomouc: Jiří Dostál, 2012. 96 s. ISBN 978-80-8765801-7.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.