Trends in education, 2013 (vol. 6), issue 1
TVV 2013, 6(1):240-245
NEW VISUAL COMPONENTS IN THE CREATION AND PRESENTATION OF TEACHING MATERIALS
- Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy, Pedagogická fakulta ZČU, Klatovská 51, 301 00, Plzeň, ČR
The author of the article gives a description and reasons of the current trends in creating study materials, especially multimedia textbooks. In particular, he focuses on the new forms of device for tutorial presentation in the form of 3D components. At the same time, the author outlines new opportunities in the area of motivation in education or a better transfer and understanding the study for the pupils. The final part of the article is dedicated to some of the specific applications and their use in teaching.
Keywords: 3D, multimedia textbooks, visual element, visual literacy
Published: July 1, 2013 Show citation
References
- About GigaPan. GigaPan [online]. 2011 [cit. 2012-01-01]. Dostupné z: http://www.gigapan.com/cms/about-us
- AUSBURN, L. AUSBURN, F. Visual literacy: BackGround, theory and practice. PLET. 1978, 15(4), s. 291 - 297
Go to original source...
- BÍLEK, M. et al. Vybrané aspekty vizualizace učiva přírodovědných předmětů. Hradec Králové: Miloš Vognar M&V, 2007. ISBN 80-86771-21-0
- BŘÍŽĎALA, J., ŠMEJKAL, P., STRATILOVÁ URVÁLKOVÁ E. Možnosti tvorby stereoskopických materiálů pro výuku chemie. Media4u Magazine. 2010, č. 7. ISSN 1214-9187.
- DeepZoom. MSDN [online]. 2011 [cit. 2012-01-01]. Dostupné z: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/cc645050%28VS.95%29.aspx
- HOFMANN D. M., GIRSCHICK A. R., AKELEY K., BANKS M. S. Vergence- accommodation conflicts hinder visual performance and cause visual fatigue. In: Journal of Vision. 2008. Dostupné z: http://journalofvision.org/8/3/33/
Go to original source...
- Japan to start 4K TV broadcast in July 2014-report. JAPAN'S MINISTRY OF INTERNAL AFFAIRS AND COMMUNICATIONS. Reuters.com [online]. Tokyo, 2013 [cit. 2013-03-28]. Dostupné z: http://www.reuters.com/article/2013/01/27/japan-hdtvidUSL4N0AW08W20130127
- KROTKÝ, J. 3D a fotografie. Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2009, s. 15.
- LEPIL, O., Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc, 2010. ISBN 978-80244-244-2489-7.
- LOVASOVÁ, Vladimíra, On-line kurz Sociální psychologie. Sborník příspěvků ze semináře a soutěže eLearning 2005. Hradec Králové : Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041595-9. Str. 111-115.
- MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039.
- Seeing in 3D. 3D vision and Eye Health [online]. 2012 [cit. 2012-01-05]. Dostupné z: http://www.3deyehealth.org/
- ROHLÍKOVÁ, L. The importance of ICT for the development of constructivist methods of instruction at universities. In On contribution of modern technologies toward developing key competencies. 2009 : University Hradec Králové, 2009, s. 64-70. ISBN: 978-80-86771-38-0
- SPOUSTA, V. Proč rozvíjet vizuální gramotnost? Pedagogická orientace. 2001, č. 3. s. 86 - 93
- VRBÍK, V., MICHALÍK, P. Možné užití multimediálních aplikací v eLearningu. In Přístupy k evaluaci eLearningu. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 2012, s. 127-141. ISBN: 978-80-7464-121-3
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.