Trendy ve vzdělávání, 2009 (roč. 2), číslo 1
TVV 2009, 2(1):586-589
PREFERENCE JEDNOTLIVÝCH FUNKCÍ UČEBNIC TECHNIKY A INFORMATIKY U UČITELŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL
- 16A, 35-310 Rzeszów, tel. (017) 872-11-90
V příspěvku jsou shrnuty výsledky výzkumu, ve kterém bylo pomocí Qmetodologie zjištěno, že pohled učitelů základních škol na důležitost jednotlivých funkcí učebnice pro výuku techniky a informatiky, je poněkud odlišný od teoretického modelu. Učitelé výrazně preferují funkci cvičební (praktickou), dále potom i sebevzdělávací a motivační. Paradoxně méně preferují funkci informační a nejméně preferují funkci výchovnou. Na preferenci pořadí přitom neměl vliv ani věk respondentů, pohlaví, velikost sídla školy, ani primární zaměření respondentů. Nepodařilo se také prokázat existenci určitých skupin učitelů, které by preferovaly jen určité funkce a charakteristiky učebnice
Klíčová slova: učebnice, funkce učebnice, hodnocení učebnic.
Zveřejněno: 1. červenec 2009 Zobrazit citaci
Reference
- SKRZYPCZAK, J. Podręcznik szkolny. Wymagania, ocena, rozbudowa, metodyka stosowania. Poznań : eMPi2, 2003. ISBN 83-88933-84-1.
- PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno : Paido, 1998. ISBN 8085931-49-4.
- WALAT, W., Modelowanie podręczników techniki-informatyki. Wydanie II,, Rzeszów : Wyd. UR, 2006, ISBN 83-7338-004-3.
- CHRÁSKA, M. Metody sběru a statistického vyhodnocování dat v evaluačních pedagogických výzkumech. Olomouc : Pedagogická fakulta UP, 2003.
- CHRÁSKA, M., POLÁCHOVÁ, A. Preference jednotlivých témat a tematických oblastí v předmětu Praktické činnosti u učitelů a jejich žáků - výsledky výzkumu. In TECHNIKA-INFORMATYKA-EDUKACJA. Teoretyczne i praktyczne problemy edukacji technicznej. Rzeszów : FOSZE, 2005. s. 84-88. ISBN 83-88845-56-X.
- CHRÁSKA, M., POLÁCHOVÁ, A. Shluková analýza preferencí jednotlivých témat v předmětu Praktické činnosti u učitelů. In Trendy technického vzdělávání 2005. Olomouc : Votobia Praha, 2005, s. 80-84. ISBN 80-7220-227-8.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.