Trendy ve vzdělávání, 2013 (roč. 6), číslo 1

TVV 2013, 6(1):9-19

EXPERIMENT JAKO SOUČÁST BADATELSKY ORIENTOVANÉ VÝUKY

DOSTÁL Jiří
Pedagogická fakulta UP Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR

Studie pojednává o experimentu jako specifické metodě užívané v rámci badatelsky orientované výuky. S využitím vědeckých metod se zaměřuje na analýzu vzdělávacích aspektů v kontextu konstruktivistických přístupů a řeší terminologické problémy z dané oblasti. Perspektivně se věnuje i experimentům realizovaným ve virtuálních a vzdálených laboratořích a jejich možnému didaktickému využití. Uváděné poznatky byly podrobeny komparativní analýze v mezinárodním kontextu.

Klíčová slova: badatelsky orientovaná výuka, experiment, výuková metoda, virtuální laboratoř, vzdálená laboratoř

Zveřejněno: 1. červenec 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
DOSTÁL, J. (2013). EXPERIMENT JAKO SOUČÁST BADATELSKY ORIENTOVANÉ VÝUKY. Trends in education6(1), 9-19
Stáhnout citaci

Reference

  1. ALEXIOU, A., BOURAS, Ch., GIANNAKA, E. (2005) Virtual Laboratories in Education. Technology Enhanced Learning. Volume 171, p. 19 - 28. ISSN 1571-5736. Přejít k původnímu zdroji...
  2. AMARAL, O. M., GARRISON, L., KLENTSCHY, M. Helping English Learners Increase Achievement Through Inquiry-Based Science Instruction. Bilingual Research Journal, 2002. Vol. 26., n. 2, p. 213 - 239. Přejít k původnímu zdroji...
  3. BENEŠ, P. Školní chemický experiment. Praha: PedF UK. Kandidátská disertační práce. 1982.
  4. BÍLEK, M. Školní chemický experiment s využitím počítače. Chemické listy. 1997. č. 91, s. 1074 - 1080.
  5. BÖHMOVÁ, H., ŠULCOVÁ, R. Alternativní využití experimentu v chemickém vzdělávání. In 5. ročník konference Alternativní metody výuky 2007. Praha.
  6. BREW, A. Teaching and Research: New relationships and their implications for inquirybased teaching and learning in higher education. Higher Education Research & Development. 2003. Volume 22, Issue 1, p. 3 - 18. ISSN 1469-8366. Přejít k původnímu zdroji...
  7. ČERNÁ, B. Školní pokusnictví. Brno: MU, 1995. 76 s. ISBN 80-210-1128-9.
  8. DALE, E. Audiovisual methods in teaching. New York: Dryden Press, 1969. 534 p.
  9. DALGARNO, A. B., BISHOP, A. G., ADLONG, W., BEDGOO, D. R. Effectiveness of a Virtual Laboratory as a preparatory resource for Distance Education chemistry students. Computers & Education. 2009. Volume 53, Issue 3, p. 853 - 865. ISSN 0360-1315. Přejít k původnímu zdroji...
  10. DOSTÁL, J. Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání. e-Pedagogium. 2013 (přijato k publikování).
  11. Důvody nezájmu žáků o přírodovědné a technické obory. Výzkumná zpráva. MŠMT. 2008. Dostupné na: http://ipn.msmt.cz/data/uploads/portal/Duvody_nezajmu_zaku_o_PTO.pdf
  12. EDELSON, D. C., GORDIN, D. N., PEA, R. D. Addressing the Challenges of Inquiry-Based Learning Through Technology and Curriculum Design. Journal of the Learning Sciences. 1999. Volume 8, Issue 3 - 4, p. 391 - 450. Přejít k původnímu zdroji...
  13. FILIPEC, J. a kol. Slovník spisovné češtiny. Praha: Academia, 1994. 647 s. ISBN 80-2000493-9.
  14. FRONEK, J. Velký česko-anglický slovník. Praha: Leda, 2005. 1597 s. ISBN 80-85927-54-3.
  15. GERHÁTOVÁ, Ž. Úloha experimentu v primárnom prírodovednom vzdelávaní. In: Sborník z mezinárodní konference TVV 2011, 2011. s. 272 - 275. ISBN 978-80-86768-34-2.
  16. GRECMANOVÁ, H. Zvýšil se zájem žáků ZŠ o fyziku, chemii a matematiku? In Nové metody propagace přírodních věd mezi mládeží. Olomouc: UP, 2008. s. 22 - 26. ISBN 97880-244-2127-8.
  17. HARMS, U. Virtual and remote labs in physics education. Second European Conference on Physics Teaching in Engineering Education. Budapest, Hungary, 2000. p. 140 - 146.
  18. Inquiry and the National Science Education Standards : a guide for teaching and learning. Washington, D.C.: National Academy Press. 2000. 202 p. ISBN 978-05-852-3849-4.
  19. JENISOVÁ, Z. Vzdialené a virtuálne laboratoria. In HAŠKOVÁ, A. PISOŇOVÁ, M. BITNEROVÁ, M. a kol. Didaktické prostriedky jako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Headec Králové: Gaudeamus, 2011. s. 263 - 259. ISBN 978-80-7435-160-0.
  20. KÁBRT, J. KUCHARSKÝ, P, SCHAMS, R. VRÁNEK, Č, WITTICHOVÁ, D., ZELINKA, V. Latinsko/český slovník. Praha: Leda, 2000. 575 s. ISBN 978-80-85927-82-9.
  21. KALUŽA, J., KALUŽOVÁ, L. Modelování dat v informačních systémech. Praha: Ekopress, 2012. 125 s. ISBN 978-80-86929-81-1.
  22. KIRSCHNER, P. A., SWELLER, J., CLARK, R. E. (2006) Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: An Analysis of the Failure of Constructivist, Discovery, Problem-Based, Experiential, and Inquiry-Based Teaching. Educational Psychologist. Volume 41, Issue 2, p. 75 - 86. Přejít k původnímu zdroji...
  23. KOLOROS, P. (1999) Technika a didaktika školních chemických pokusů I. České Budějovice: JČU, 164 s. ISBN 80-7040-354-3.
  24. KOSTELNÍKOVÁ, M., OŽVOLDOVÁ, M. Svet v pohybe - interaktívna pomôcka s využitím experimentovania cez internet. eLearning 2011. Hradec Králové. I.vyd.: Gaudeamus, UHK. 2011. s. 68 - 73. ISBN 978-80-7435-153-2.
  25. KROPÁČ, J. a kol. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: PdF UP, 2004. 223 s. ISBN 80-244-0848-1.
  26. LÁTAL, F. Porovnání charakteristik klasické a úsporné žárovky s využitím vzdáleně ovládané laboratoře. In Veletrh nápadů učitelů fyziky. 2009. s. 147 - 151. ISBN 978-80-2105022-8.
  27. LAZAROVÁ, B. aj. Cesty dalšího vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315114-6.
  28. LEPIL, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc: UP, 2010. 97. s. ISBN 97880-244-2489-7.
  29. LIN, L., HSU, Y., YEH, Y. The Role of Computer Simulation in an Inquiry-Based Learning Environment: Reconstructing Geological Events as Geologists. Journal of Science Education and Technology. 2012. Volume 21, Issue 3, p. 370 - 383. ISSN 1573-1839. Přejít k původnímu zdroji...
  30. LORD, T., ORKWISZEWSKI, T. Moving From Didactic to Inquiry-Based Instruction In A Science Laboratory. The American Biology Teacher. 2006. Vol. 68(6). p. 342 - 345. Přejít k původnímu zdroji...
  31. LUSTIGOVÁ, Z., MECHLOVÁ, E., MALČÍK, M., LUSTIG, F. A new e-learning strategy for cognition of the real world in teaching and learning Science. The New EducationalReview. 2009. roč. 17, sv. vol. 17, s. 305 - 318. ISSN 1732-6729.
  32. MIRGORODSKIJ, B. J. Některé vývojové tendence školního fyzikálního experimentu. Pokroky matematiky, fyziky a astronomie. 1973. Vol. 18, No. 5, s. 291 - 295. Přeložil O. Lepil.
  33. MOROZOV, M. Y., TANAKOV, A., GERASIMOV, A., BYSTROV, D., CVIRCO, E. Virtual chemistry laboratory for school education. Advanced Learning Technologies. 2004. p. 605 - 608. ISBN 0-7695-2181-9. Přejít k původnímu zdroji...
  34. NEDIC, Z., MACHOTKA, J. NAFALSKI, A. Remote laboratories versus virtual and real laboratories. Frontiers in Education. FIE 2003 33rd Annual. 2003. p. 31 - 36. ISBN 0-78037961-6.
  35. NEZVALOVÁ, D. Badatelsky orientované přírodovědné vzdělávání. In Inovace v přírodovědném vzdělávání. Olomouc: UP, 2010. s. 55 - 67. ISBN 978-80-244-2540-5.
  36. OCHRANA, F. Metodologie vědy : Úvod do problému. Praha: Karolinum, 2009. 156 s. ISBN 978-80-246-1609-4.
  37. ONDEROVÁ, Ľ. Netradičný fizikálny experiment a jeho miesto vo vyučování fyziky. In Prírodovedné vzdelanie pre 21. storočie, zborník z konferencie Didfyz 96. Nitra, 1997. s. 125 - 127.
  38. PACHMANN, E., BANÝR, J., BOROVIČKA, J., HALBYCH, J. Technika a didaktika školních chemických pokusů I. Praha: SPN, 1982. 158 s.
  39. PAPÁČEK, M. Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione. 2010. Vol. 1 (1), p. 33 - 49. ISSN 1804-7106. Přejít k původnímu zdroji...
  40. PARR, B., EDWARDS, M. C. Inquiry-based Instruction in Secondary Agricultural Education: Problem-solving - an old friend revisited. Journal of Agricultural Education. 2004. Volume 45, Number 4. Přejít k původnímu zdroji...
  41. PETRÁČKOVÁ, V., KRAUS, J. a kol. Akademický slovník cizích slov. Praha: Academia, 1995. 445 s. ISBN 80-200-0523-4.
  42. PODROUŽEK, L. Prvouka a přírodověda s didaktikou IV. Plzeň, 1997. 105 s. ISBN 807082-386-0.
  43. PODROUŽEK, L. Přírodovědné experimenty a pozorování jako prostředek rozvoje myšlení žáků primární školy. Pedagogické rozhľady, 2009. roč. 12, č. 4, s. 26 - 29. ISSN 1335-0404.
  44. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 978-80-7367-649.
  45. SOLÁROVÁ, M. Význam praktické výuky chemie. Hradec Králové: NIDV, 2007. 39 s. ISBN 80-86956-03-2.
  46. ŠIMÍK, O. Žák v páté třídě jako řešitel přírodovědného pokusu - analýza pracovních listů žáků. In Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Brno: MU, 2011. s. 461 - 466. Přejít k původnímu zdroji...
  47. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Lesk a bída školního chemického experimentu. In Výzkum, teorie a praxe v didaktice chemie XIX. 1. část: Původní výzkumné práce, teoretické a odborné studie. Hradec Králové: Gaudeamus, s. 238 - 245. 2009. ISBN 978-80-7041-827-7.
  48. ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998. ISBN 80-210-19379.
  49. TRNOVÁ, E. TRNA, J. Přírodovědně nadaní žáci a IBSE. In Nadaní žáci ve škole. Vyd. 1. Brno: MU, 2011. s. 127 - 138. ISBN 978-80-210-5760-9.
  50. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. 190 s. ISBN 80-7315-082-4.
  51. WALTEROVÁ, E. Proměny školního kurikula, jeho tvorba a projektování. In Konferencia o školskom kurikule: Budmerice 18.-19. novembra 2002. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2003. ISBN 80-8052-186-7.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.