Trendy ve vzdělávání, 2013 (roč. 6), číslo 1
TVV 2013, 6(1):212-215
VÝUKA ROBOTIKY NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE
- Slovenská technická univerzita v Bratislave,, Fakulta elektrotechniky a informatiky, Ústav elektroniky a fotoniky,, Ilkovičova 3, 812 19 Bratislava,
Situace v technických oborech je v současné době kritická. Společenská prestiž řemesel je extrémně nízká a z toho plyne velmi nízký zájem o ně. Znalosti lze uchovat v knihách a dalších médiích, zkušenosti a dovednosti takto "konzervovat" nelze. Ty se předávají z mistra na tovaryše jejich společnou prací a předávání trvá několik let až desítek let v závislosti na oboru. Mistři, schopní zkušenosti předat, již pomalu vymírají. Náročnost technických oborů však také vyžaduje vysoce kvalitní úroveň středního i vysokého technického školství. I zde se projevu velmi nízký zájem o technické obory, na které má velmi negativní vliv obrovské rozšíření víceletých gymnázií i od roku tisíc devět set devadesát pět praktická likvidace technické výchovy na školách. Současnou dobu lze tedy nazvat "dobou temna" technického vzdělávání a technické výchovy. Čekání na legislativní obrat k lepšímu není dostatečně rychlým řešením této svízelné situace. Je třeba velmi rychle obrátit pozornost žáků a jejich rodičů k technice. Probudit v nich patřičný zájem o tuto oblast. Jak ukazují výsledky našeho kvalitativního výzkumu probíhajícího již více než tři roky na naší katedře, jednou z cest je výuka robotiky na základní škole. Příspěvek shrnuje některé zajímavé výsledky výzkumných šetření a nastiňuje také cesty, kterými je dobré se v této oblasti ubírat.
Klíčová slova: HS robotická stavebnice; výuka robotiky na základní škole; motivační kurzy; vzdělávací kurzy
Zveřejněno: 1. červenec 2013 Zobrazit citaci
Reference
- HRBÁČEK, Jiří - TUNKROVÁ, Dana. Výuka programování robotů na 1. stupni ZŠ. In Nové technologie ve výuce. Brno : Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-59429, pp. 1-3. 2012, Brno.
- H&S electronic systems On line: http://www.hses.cz
- HOLDREN, John, P. Report to The President prepare and inspire: K-12 Education in Science, Technology, Engeneering, and Math (STEM) for America's future. September 2010
- KUČERA, Martin - HRBÁČEK, Jiří. Praktická robotika na ZŠ. In Nové technologie ve výuce 2010. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5333-5, 3 pp. 11.11.2010, Brno.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.