Trends in education, 2013 (vol. 6), issue 1

TVV 2013, 6(1):9-19

EXPERIMENT AS PART OF INQUIRY-BASED INSTRUCTION

DOSTÁL Jiří
Pedagogická fakulta UP Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR

This study deals with an experiment as a specific method used within inquiry-based instruction. Using scientific methods, it focuses on an analysis of educational aspects in the context of constructivist approaches and copes with terminological issues from the respective area. It also deals with experiments carried out in virtual and remote labs and their possible didactic use. The presented findings were subjected to comparative analysis in an international context.

Keywords: inquiry-based instruction, experiment, teaching method, virtual laboratory, remote laboratory

Published: July 1, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
DOSTÁL, J. (2013). EXPERIMENT AS PART OF INQUIRY-BASED INSTRUCTION. Trends in education6(1), 9-19
Download citation

References

  1. ALEXIOU, A., BOURAS, Ch., GIANNAKA, E. (2005) Virtual Laboratories in Education. Technology Enhanced Learning. Volume 171, p. 19 - 28. ISSN 1571-5736. Go to original source...
  2. AMARAL, O. M., GARRISON, L., KLENTSCHY, M. Helping English Learners Increase Achievement Through Inquiry-Based Science Instruction. Bilingual Research Journal, 2002. Vol. 26., n. 2, p. 213 - 239. Go to original source...
  3. BENEŠ, P. Školní chemický experiment. Praha: PedF UK. Kandidátská disertační práce. 1982.
  4. BÍLEK, M. Školní chemický experiment s využitím počítače. Chemické listy. 1997. č. 91, s. 1074 - 1080.
  5. BÖHMOVÁ, H., ŠULCOVÁ, R. Alternativní využití experimentu v chemickém vzdělávání. In 5. ročník konference Alternativní metody výuky 2007. Praha.
  6. BREW, A. Teaching and Research: New relationships and their implications for inquirybased teaching and learning in higher education. Higher Education Research & Development. 2003. Volume 22, Issue 1, p. 3 - 18. ISSN 1469-8366. Go to original source...
  7. ČERNÁ, B. Školní pokusnictví. Brno: MU, 1995. 76 s. ISBN 80-210-1128-9.
  8. DALE, E. Audiovisual methods in teaching. New York: Dryden Press, 1969. 534 p.
  9. DALGARNO, A. B., BISHOP, A. G., ADLONG, W., BEDGOO, D. R. Effectiveness of a Virtual Laboratory as a preparatory resource for Distance Education chemistry students. Computers & Education. 2009. Volume 53, Issue 3, p. 853 - 865. ISSN 0360-1315. Go to original source...
  10. DOSTÁL, J. Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání. e-Pedagogium. 2013 (přijato k publikování).
  11. Důvody nezájmu žáků o přírodovědné a technické obory. Výzkumná zpráva. MŠMT. 2008. Dostupné na: http://ipn.msmt.cz/data/uploads/portal/Duvody_nezajmu_zaku_o_PTO.pdf
  12. EDELSON, D. C., GORDIN, D. N., PEA, R. D. Addressing the Challenges of Inquiry-Based Learning Through Technology and Curriculum Design. Journal of the Learning Sciences. 1999. Volume 8, Issue 3 - 4, p. 391 - 450. Go to original source...
  13. FILIPEC, J. a kol. Slovník spisovné češtiny. Praha: Academia, 1994. 647 s. ISBN 80-2000493-9.
  14. FRONEK, J. Velký česko-anglický slovník. Praha: Leda, 2005. 1597 s. ISBN 80-85927-54-3.
  15. GERHÁTOVÁ, Ž. Úloha experimentu v primárnom prírodovednom vzdelávaní. In: Sborník z mezinárodní konference TVV 2011, 2011. s. 272 - 275. ISBN 978-80-86768-34-2.
  16. GRECMANOVÁ, H. Zvýšil se zájem žáků ZŠ o fyziku, chemii a matematiku? In Nové metody propagace přírodních věd mezi mládeží. Olomouc: UP, 2008. s. 22 - 26. ISBN 97880-244-2127-8.
  17. HARMS, U. Virtual and remote labs in physics education. Second European Conference on Physics Teaching in Engineering Education. Budapest, Hungary, 2000. p. 140 - 146.
  18. Inquiry and the National Science Education Standards : a guide for teaching and learning. Washington, D.C.: National Academy Press. 2000. 202 p. ISBN 978-05-852-3849-4.
  19. JENISOVÁ, Z. Vzdialené a virtuálne laboratoria. In HAŠKOVÁ, A. PISOŇOVÁ, M. BITNEROVÁ, M. a kol. Didaktické prostriedky jako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Headec Králové: Gaudeamus, 2011. s. 263 - 259. ISBN 978-80-7435-160-0.
  20. KÁBRT, J. KUCHARSKÝ, P, SCHAMS, R. VRÁNEK, Č, WITTICHOVÁ, D., ZELINKA, V. Latinsko/český slovník. Praha: Leda, 2000. 575 s. ISBN 978-80-85927-82-9.
  21. KALUŽA, J., KALUŽOVÁ, L. Modelování dat v informačních systémech. Praha: Ekopress, 2012. 125 s. ISBN 978-80-86929-81-1.
  22. KIRSCHNER, P. A., SWELLER, J., CLARK, R. E. (2006) Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: An Analysis of the Failure of Constructivist, Discovery, Problem-Based, Experiential, and Inquiry-Based Teaching. Educational Psychologist. Volume 41, Issue 2, p. 75 - 86. Go to original source...
  23. KOLOROS, P. (1999) Technika a didaktika školních chemických pokusů I. České Budějovice: JČU, 164 s. ISBN 80-7040-354-3.
  24. KOSTELNÍKOVÁ, M., OŽVOLDOVÁ, M. Svet v pohybe - interaktívna pomôcka s využitím experimentovania cez internet. eLearning 2011. Hradec Králové. I.vyd.: Gaudeamus, UHK. 2011. s. 68 - 73. ISBN 978-80-7435-153-2.
  25. KROPÁČ, J. a kol. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: PdF UP, 2004. 223 s. ISBN 80-244-0848-1.
  26. LÁTAL, F. Porovnání charakteristik klasické a úsporné žárovky s využitím vzdáleně ovládané laboratoře. In Veletrh nápadů učitelů fyziky. 2009. s. 147 - 151. ISBN 978-80-2105022-8.
  27. LAZAROVÁ, B. aj. Cesty dalšího vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315114-6.
  28. LEPIL, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc: UP, 2010. 97. s. ISBN 97880-244-2489-7.
  29. LIN, L., HSU, Y., YEH, Y. The Role of Computer Simulation in an Inquiry-Based Learning Environment: Reconstructing Geological Events as Geologists. Journal of Science Education and Technology. 2012. Volume 21, Issue 3, p. 370 - 383. ISSN 1573-1839. Go to original source...
  30. LORD, T., ORKWISZEWSKI, T. Moving From Didactic to Inquiry-Based Instruction In A Science Laboratory. The American Biology Teacher. 2006. Vol. 68(6). p. 342 - 345. Go to original source...
  31. LUSTIGOVÁ, Z., MECHLOVÁ, E., MALČÍK, M., LUSTIG, F. A new e-learning strategy for cognition of the real world in teaching and learning Science. The New EducationalReview. 2009. roč. 17, sv. vol. 17, s. 305 - 318. ISSN 1732-6729.
  32. MIRGORODSKIJ, B. J. Některé vývojové tendence školního fyzikálního experimentu. Pokroky matematiky, fyziky a astronomie. 1973. Vol. 18, No. 5, s. 291 - 295. Přeložil O. Lepil.
  33. MOROZOV, M. Y., TANAKOV, A., GERASIMOV, A., BYSTROV, D., CVIRCO, E. Virtual chemistry laboratory for school education. Advanced Learning Technologies. 2004. p. 605 - 608. ISBN 0-7695-2181-9. Go to original source...
  34. NEDIC, Z., MACHOTKA, J. NAFALSKI, A. Remote laboratories versus virtual and real laboratories. Frontiers in Education. FIE 2003 33rd Annual. 2003. p. 31 - 36. ISBN 0-78037961-6.
  35. NEZVALOVÁ, D. Badatelsky orientované přírodovědné vzdělávání. In Inovace v přírodovědném vzdělávání. Olomouc: UP, 2010. s. 55 - 67. ISBN 978-80-244-2540-5.
  36. OCHRANA, F. Metodologie vědy : Úvod do problému. Praha: Karolinum, 2009. 156 s. ISBN 978-80-246-1609-4.
  37. ONDEROVÁ, Ľ. Netradičný fizikálny experiment a jeho miesto vo vyučování fyziky. In Prírodovedné vzdelanie pre 21. storočie, zborník z konferencie Didfyz 96. Nitra, 1997. s. 125 - 127.
  38. PACHMANN, E., BANÝR, J., BOROVIČKA, J., HALBYCH, J. Technika a didaktika školních chemických pokusů I. Praha: SPN, 1982. 158 s.
  39. PAPÁČEK, M. Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione. 2010. Vol. 1 (1), p. 33 - 49. ISSN 1804-7106. Go to original source...
  40. PARR, B., EDWARDS, M. C. Inquiry-based Instruction in Secondary Agricultural Education: Problem-solving - an old friend revisited. Journal of Agricultural Education. 2004. Volume 45, Number 4. Go to original source...
  41. PETRÁČKOVÁ, V., KRAUS, J. a kol. Akademický slovník cizích slov. Praha: Academia, 1995. 445 s. ISBN 80-200-0523-4.
  42. PODROUŽEK, L. Prvouka a přírodověda s didaktikou IV. Plzeň, 1997. 105 s. ISBN 807082-386-0.
  43. PODROUŽEK, L. Přírodovědné experimenty a pozorování jako prostředek rozvoje myšlení žáků primární školy. Pedagogické rozhľady, 2009. roč. 12, č. 4, s. 26 - 29. ISSN 1335-0404.
  44. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 978-80-7367-649.
  45. SOLÁROVÁ, M. Význam praktické výuky chemie. Hradec Králové: NIDV, 2007. 39 s. ISBN 80-86956-03-2.
  46. ŠIMÍK, O. Žák v páté třídě jako řešitel přírodovědného pokusu - analýza pracovních listů žáků. In Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Brno: MU, 2011. s. 461 - 466. Go to original source...
  47. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Lesk a bída školního chemického experimentu. In Výzkum, teorie a praxe v didaktice chemie XIX. 1. část: Původní výzkumné práce, teoretické a odborné studie. Hradec Králové: Gaudeamus, s. 238 - 245. 2009. ISBN 978-80-7041-827-7.
  48. ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998. ISBN 80-210-19379.
  49. TRNOVÁ, E. TRNA, J. Přírodovědně nadaní žáci a IBSE. In Nadaní žáci ve škole. Vyd. 1. Brno: MU, 2011. s. 127 - 138. ISBN 978-80-210-5760-9.
  50. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. 190 s. ISBN 80-7315-082-4.
  51. WALTEROVÁ, E. Proměny školního kurikula, jeho tvorba a projektování. In Konferencia o školskom kurikule: Budmerice 18.-19. novembra 2002. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2003. ISBN 80-8052-186-7.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.