Trends in education, 2013 (vol. 6), issue 1

TVV 2013, 6(1):491-501

TRADIITIONAL AND COMTEMPORARY PERCEPTION OF MULTIMEDIALITY A INTERACTIVITY

KLEMENT Milan, DOSTÁL Jiří
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR

The use of computers and of the Internet in education is a widely discussed topic, not only in the teaching community. The use of these devices manifests itself in the development of multimediality and interactivity. The concepts of multimediality and interactivity are not new and they have their predecessors in both pedagogical theory and practice. Multimediality can be understood as the fulfillment of the principle of clarity, which was formulated as early as by Comenius. Likewise, interactivity is based on the need of communication and interaction in training.
However, modern information and communication technologies allow broader application of these principles, because multimediality and interactivity are endowed with features that can significantly predetermine the quality of education. It is also possible to observe some significant differences in traditional and contemporary understanding of these concepts. Some of the most important differences, defined on the basis of theoretical analysis, are introduced by the submitted essay

Keywords: multimediality, interactivity, education paradigms, concepts of the use of the computer in teaching process, information and communication technologies, clarity

Published: July 1, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Milan, K., & DOSTÁL, J. (2013). TRADIITIONAL AND COMTEMPORARY PERCEPTION OF MULTIMEDIALITY A INTERACTIVITY. Trends in education6(1), 491-501
Download citation

References

  1. PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. 1. vyd., Praha: Portál, 2009. 936 s. ISBN 978-80-7367-546-2.
  2. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd., Praha: Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5.
  3. ZOUNEK, J. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. 1. vyd., Brno: Masarykova univerzita, 2009. 161 s. ISBN 978-80-210-5123-2.
  4. DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. 1. vyd., Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. 179 s. ISBN 978-80-7414-059-4.
  5. DOSTÁL, J. Multimediální, hypertextové a hypermediální učební pomůcky - trend soudobého vzdělávání. In: Časopis pro technickou a informační výchovu. 2009, Olomouc: Univerzita Palackého, Ročník 1, Číslo 2, s. 18-23. ISSN 1803-537X (print). ISSN 1803-6805 (online). Go to original source...
  6. JANDOVÁ, L. Počítačová výuka a její uplatnění ve škole. 1. vyd., Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1996. 75 s. ISBN 80-7015-182-1.
  7. ZOUNEK, J., ŠEĎOVÁ, K. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 172 s. ISBN 978-80-7315-187-4.
  8. KOMENSKÝ, J. A. Velká didaktika. In Vybrané spisy Jana Ámose Komenského. Svazek I. Redakce Jan Patocka. 1. vyd. Praha: SPN, 1958. s. 41 - 281.
  9. ROUBAL, P. Počítač pro učitele. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2009. 312 s. ISBN 97880-251-2226-6, s. 15.
  10. DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti. 1. vyd., Olomouc: Votobia, 2008. 41 s. ISBN 978-80-7409-003-5.
  11. RIEDL, A. Grundlagen der Didaktik. 1. Auf. Stuttgart: Steiner Verlag, 2004. 160 s. ISBN 3-515-08589-0.
  12. DOSTÁL, J.: Multimedia, hypertext and hypermedia teaching aids - current trend in education. In: Journal of Technology and Information Education, 3/2009. ISSN 1803537X.
  13. KLEMENT, M. Přístupy k hodnocení elektronických studijních opor určených pro realizaci výuky formou e-learningu. 1. vyd., Olomouc: Velfel, 2011, 124 s. ISBN 978-8087557-13-6.
  14. BRDIČKA, B. Role Internetu ve vzdělávání: studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. 1. vyd., Kladno: AISIS, 2003. 122 s. ISBN: 80239-0106-0.
  15. NIELSON, J. Hypertext & Hypermedia. 1st. ed., Boston: Academic press, 1990. 210 s.
  16. MACEK, J. Nová média. In: Revue pro média: časopis pro kritickou reflexi médií [online]. 2002, č. 4 [vid. 15. května 2010]. Dostupné z: http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Heslar/nova_media.htm.
  17. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 6.,aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.
  18. GAVORA, P. Pedagogická komunikácia v základnej škole. Vyd. 1. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1988. 248 s.
  19. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s., obr. příl. ISBN 80-210-1070-3
  20. LISTER, M., GRANT, I., GIDDINGS, K. New Media: A Critical Introduction. 1st. ed., London - New York: Routledge, an imprint of Taylor & Francis Books Ltd., 2003. 486 s. ISBN 041-5223-78-4.
  21. HILF, W. Beginning, middle, and end: not necessarily in that order [online]. 1996. [vid. 5. ledna 2011]. Dostupné z: http://www.cybertown.com/hilf.html.
  22. LAUREL, B. Computer as Theatre. 1st. ed., Boston, MA, USA: Addison-Wesley Longman Publishing Co., Inc., 1993. 256 s. ISBN 020-1550-60-1.
  23. ALESSI, M. TROLLIP, R. Computer Based Instruction: Methods and Development. 1st. edition, USA, New Jersey: Prentice Hall, 1991. 278 s.
  24. KLEMENT, M., CHRÁSKA, M., DOSTÁL, J., MAREŠOVÁ, H. E-learning: elektronické studijní opory a jejich hodnocení. 1. vyd., Olomouc: agentura GEVAK, 2012. 341 s. ISBN 978-80-86768-38-0.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.