Trendy ve vzdělávání, 2010 (roč. 3), číslo 1
TVV 2010, 3(1):3-12
MOŽNOSTI EVALUACE VZDĚLÁVACÍCH MATERIÁLŮ URČENÝCH PRO DISTANČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A E-LEARNING
- Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR
Posuzování kvality e-learningových výukových kurzů byla již v minulosti věnována velká pozornost. Kurzy byly posuzovány zejména v oblastech jako: technické parametry, rozvržení ovládacích prvků na obrazovce, celkový design rozhraní, ale posuzovány byly také z hlediska pedagogického či didaktického. Nicméně poslední dvě oblasti nebyly vždy posuzovány na odpovídající úrovni, a právě proto se nové koncepce evaluace e-learningových kurzů či studijních textů zaměřují především na oblast pedagogického designu, neboť se zjistilo, že pedagogické a psychologické koncepty implementované do virtuálního prostředí mají na vzdělávací proces větší vliv než samotná "technologie doručení". Předložený článek tedy předkládá možnosti evaluace e-learningových kurzů či výukových textů, které by zohledňovaly výše uvedená specifika, a to na základě komplexního systému hodnocení těchto specifických výukových textů, který je podpořen výsledky realizovaných výzkumných šetření.
Klíčová slova: evaluace, vzdělávací materiály, distanční vzdělávání, e-learning, studijní opora, opora pro distanční vzdělávání, multimédia, simulace.
Zveřejněno: 1. červenec 2010 Zobrazit citaci
Reference
- EGER, L. Evaluace e-learningu se zaměřením na pedagogickou stránku. In E-learning. Případová studie z projektu Comenius. Plzeň: ZČÚ Plzeň, 2004. 74 s. ISBN 80-7043-265-9
- MAREŠOVÁ, H. E-learning v multiuživatelském virtuálním prostředí. Journal of Technology and Information Education. 2009, Olomouc - EU, Univerzita Palackého, Ročník 1, Číslo 1, s. 39 - 44. ISSN 1803-537X (print). ISSN 1803-6805 (on-line). Dostupné na internetu: < http://www.jtie.upol.cz/clanky_1_2009/maresova.pdf >
Přejít k původnímu zdroji...
- KIRKPATRICK, D. Businessballs. Kirkpatric's learning and training evauation theory. [cit.
- 2. 2010]. Dostupné na internetu: <http://www.businessballs.com/kirkpatricklearningevaluationmodel.htm>
- PHILIPS, J., PHILIPS, P. The Return on Investment (ROI) Process: Issue and Trends. Franklin Covey Coaching, 2001. [cit. 5. 5. 2010]. Dostupné na internetu: <http://www.franklincovey.com>
- BEDNAŘÍKOVÁ, I. Specifika učení dospělých - východisko pro kvalitní eLearning. eLearning 2008. Sborník příspěvků z konference a soutěže.
- BLECHARZ,P., ZINDULKOVÁ, D. TQM. Vyd. 1., Ostrava: Vysoká škola podnikání, 2005. 68 s. ISBN: 80-86764-28-1.
- NEZVALOVÁ, D. a kol. Řízení kvality. [online] Praha: Ústav výzkumu a rozvoje školství KU, 1995. 58 s. [cit. 17. 3. 2010] [cit. 23. 4. 2010] Dostupné na internetu: <http://www.scv.upol.cz/Studium/FS_2/rizeni_kvality/Riz_kval.doc>
- E-learner's guide to the selection and quality dialogue with e-learning providers. [online] SEEQUEL, 2004. Dostupné na internetu: <http://www.educationobservatories.net/seequel/SEEQUEL_eLearners_user_guide.pdf>
- ANDERSON, J. Common framework for E-learning quality. [online] 2005. Dostupné na internetu: <http://insight.eun.org/ww/en/pub/insight/thematic_dossiers/articles/quality_criteria/equality 1.htm>.
- EGER, L. Motivace v e-learningu. [online] E-learning forum 2005. Dostupné na internetu: <http://www.e-univerzita.cz/old/2005/prezentace/eger.pdf>
- EGER, L. Zpráva o konferenci: E-learning forum 2006. Pedagogika, 2006, roč. 56. č. 4, s. 405-407.
- FRYDENBERG, J. Qualioty standards in e-Learning: A matrix of analysis. The International Review of Research in Open and Distance Learining, 2002, Vol 3. No 2. ISSN 1492-3831.
Přejít k původnímu zdroji...
- BAUEROVÁ, D. Větší pozornost než "e" zasluhuje "learning", Sborník příspěvků odborného semináře ELearn 2007, Žilinská univerzita v Žilině, 5.- 6.2.2007, s. 263-266. ISBN 978-80-8070-645-6.
- MECHLOVÁ, E., ŠARMANOVÁ, J., MALČÍK, M. Podpora akreditace distančního vzdělávání formou e-learningu. [cit. 23. 4. 2010] Dostupné na internetu: <http://rccv.vsb.cz/materialy/caduv08/prispevky/prispevek_Mechlova.pdf>
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.