Trendy ve vzdělávání, 2013 (roč. 6), číslo 1

TVV 2013, 6(1):491-501

TRADIČNÍ A SOUDOBÉ CHÁPÁNÍ MULTIMEDIALITY A INTERAKTIVITY

KLEMENT Milan, DOSTÁL Jiří
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR

Využití počítače a internetu ve vzdělávání je dnes nejen v pedagogické komunitě velmi diskutované téma. Jedním z projevů využití těchto zařízení je i rozvoj multimediality a interaktivity. Pojmy multimedialita a interaktivita ale nejsou nové a v pedagogické teorii i praxi mají své předchůdce. Multimedialitu je tak možné chápat jako naplnění principu názornosti, který formuloval už Komenský. Stejně tak interaktivita, vychází z potřeby komunikace a interakce ve vzdělávání.
Moderní informační a komunikační technologie ale umožňují širší uplatnění těchto principů, neboť multimedialita a interaktivita představují vlastnosti, které mohou podstatně předurčovat kvalitu vzdělávání. Zde je také možné vypozorovat některé výrazné rozdíly v tradičním a soudobém chápání těchto pojmů. Některé z nejdůležitějších rozdílů, vymezených na základě teoretické analýzy, přestavuje předložené stať.

Klíčová slova: multimedialita, interaktivita, paradigmata vzdělávání, koncepce využití počítače ve vzdělávání, informační a komunikační technologie, názornost

Zveřejněno: 1. červenec 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Milan, K., & DOSTÁL, J. (2013). TRADIČNÍ A SOUDOBÉ CHÁPÁNÍ MULTIMEDIALITY A INTERAKTIVITY. Trends in education6(1), 491-501
Stáhnout citaci

Reference

  1. PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. 1. vyd., Praha: Portál, 2009. 936 s. ISBN 978-80-7367-546-2.
  2. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd., Praha: Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5.
  3. ZOUNEK, J. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. 1. vyd., Brno: Masarykova univerzita, 2009. 161 s. ISBN 978-80-210-5123-2.
  4. DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. 1. vyd., Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. 179 s. ISBN 978-80-7414-059-4.
  5. DOSTÁL, J. Multimediální, hypertextové a hypermediální učební pomůcky - trend soudobého vzdělávání. In: Časopis pro technickou a informační výchovu. 2009, Olomouc: Univerzita Palackého, Ročník 1, Číslo 2, s. 18-23. ISSN 1803-537X (print). ISSN 1803-6805 (online). Přejít k původnímu zdroji...
  6. JANDOVÁ, L. Počítačová výuka a její uplatnění ve škole. 1. vyd., Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1996. 75 s. ISBN 80-7015-182-1.
  7. ZOUNEK, J., ŠEĎOVÁ, K. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 172 s. ISBN 978-80-7315-187-4.
  8. KOMENSKÝ, J. A. Velká didaktika. In Vybrané spisy Jana Ámose Komenského. Svazek I. Redakce Jan Patocka. 1. vyd. Praha: SPN, 1958. s. 41 - 281.
  9. ROUBAL, P. Počítač pro učitele. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2009. 312 s. ISBN 97880-251-2226-6, s. 15.
  10. DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti. 1. vyd., Olomouc: Votobia, 2008. 41 s. ISBN 978-80-7409-003-5.
  11. RIEDL, A. Grundlagen der Didaktik. 1. Auf. Stuttgart: Steiner Verlag, 2004. 160 s. ISBN 3-515-08589-0.
  12. DOSTÁL, J.: Multimedia, hypertext and hypermedia teaching aids - current trend in education. In: Journal of Technology and Information Education, 3/2009. ISSN 1803537X.
  13. KLEMENT, M. Přístupy k hodnocení elektronických studijních opor určených pro realizaci výuky formou e-learningu. 1. vyd., Olomouc: Velfel, 2011, 124 s. ISBN 978-8087557-13-6.
  14. BRDIČKA, B. Role Internetu ve vzdělávání: studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. 1. vyd., Kladno: AISIS, 2003. 122 s. ISBN: 80239-0106-0.
  15. NIELSON, J. Hypertext & Hypermedia. 1st. ed., Boston: Academic press, 1990. 210 s.
  16. MACEK, J. Nová média. In: Revue pro média: časopis pro kritickou reflexi médií [online]. 2002, č. 4 [vid. 15. května 2010]. Dostupné z: http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Heslar/nova_media.htm.
  17. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 6.,aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.
  18. GAVORA, P. Pedagogická komunikácia v základnej škole. Vyd. 1. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1988. 248 s.
  19. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s., obr. příl. ISBN 80-210-1070-3
  20. LISTER, M., GRANT, I., GIDDINGS, K. New Media: A Critical Introduction. 1st. ed., London - New York: Routledge, an imprint of Taylor & Francis Books Ltd., 2003. 486 s. ISBN 041-5223-78-4.
  21. HILF, W. Beginning, middle, and end: not necessarily in that order [online]. 1996. [vid. 5. ledna 2011]. Dostupné z: http://www.cybertown.com/hilf.html.
  22. LAUREL, B. Computer as Theatre. 1st. ed., Boston, MA, USA: Addison-Wesley Longman Publishing Co., Inc., 1993. 256 s. ISBN 020-1550-60-1.
  23. ALESSI, M. TROLLIP, R. Computer Based Instruction: Methods and Development. 1st. edition, USA, New Jersey: Prentice Hall, 1991. 278 s.
  24. KLEMENT, M., CHRÁSKA, M., DOSTÁL, J., MAREŠOVÁ, H. E-learning: elektronické studijní opory a jejich hodnocení. 1. vyd., Olomouc: agentura GEVAK, 2012. 341 s. ISBN 978-80-86768-38-0.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.