Trendy ve vzdělávání, 2024 (roč. 17), číslo 2
TVV 2024, 17(2):5-21 | DOI: 10.5507/tvv.2024.008
GENDER-BASED ATTITUDES OF TEACHER TRAINING STUDENTS TOWARDS CYBER THREATS
- Institute of Social Studies, Faculty of Education, University of Hradec Králové
This paper focuses on teacher training students' gender-based attitudes towards selected cyber threats. First, the context of cyber threat and its role in contemporary education is provided. This is followed by the sub-results of a research survey focused on the attitudes and experiences of teacher training students towards selected forms of cyber threats. Among the forms of cyber threats, risk phenomena such as cyber-bullying, cyber grooming, sexting, cyberstalking and hate speech were selected. The results show slight gender differences among teacher training student attitudes towards the selected cyber threats. However, females highlight a slightly higher level of the need for cybersecurity in the items examined.
Klíčová slova: Cyber threats, cyberspace, teacher training students, digital competence.
Vloženo: 26. březen 2024; Revidováno: 26. březen 2024; Přijato: 17. prosinec 2024; Zveřejněno online: 22. leden 2025; Zveřejněno: 1. červen 2025 Zobrazit citaci
Reference
- Černý, M. (2023). DigCompEdu: Digitální kompetence učitelů od teorie k praxi. Národní pedagogický institut České republiky.
- Dimock, M. (2019). Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/short-reads/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/.
- Ministry of Education, Youth and Sports (2019). Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019-2027. https://www.msmt.cz/uploads/narodni_strategie_primarni_prevence_2019_27.pdf.
- Ministry of Education, Youth and Sports (2020). Strategy for the Education Policy of the Czech Republic up to 2030+. https://www.msmt.cz/uploads/brozura_S2030_en_fin_online.pdf.
- Ministry of Education, Youth and Sports (2021a). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Edu.cz. https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/.
- Ministry of Education, Youth and Sports (2021b). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Edu.cz. https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/.
- Ministry of Education, Youth and Sports (2023). Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 18 - 20 - M/01 Informační technologies. Edu.cz. https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/.
- Kopecký, K. (2013). Rizikové chování studentů Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v prostředí internetu. Univerzita Palackého v Olomouci.
- Redecker, C., & Punie, Y. (ed.) (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. European Commission, JRC Publications Repository. DOI: 10.2760/159770.
Přejít k původnímu zdroji...
- Suler, J. (1998). The Online Disinhibition Effect. Psychology of Cyberspace. http://users.rider.edu/~suler/psycyber/disinhibit.html#game.
- Whitty, M. T., & Young, G. (2017). Cyberpsychology: The Study of Individuals, Society and Digital Technologies. Wiley.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.