Trends in education, 2014 (vol. 7), issue 1
TVV 2014, 7(1):71-77
RETROSPECTIVES AND PERSPECTIVES OF TECHNICAL EDUCATION CONCEPTIONS
- Katedra predškolskej a elementárnej pedagogiky, Pedagogická fakulta KU, Hrabovská cesta 1, 034 01, Ružomberok , SR
The author of contribution based on the historical retrospectives of technical education concepts. Examines their focus and reasons, which has made the change in the curriculum. The greatest attention is given to research-tuned concept of technical education, which develops the six most important skills for scientific research. The last section is devoted to the forecasts of curriculum development in the future. The projections are based on assumptions of social development.
Keywords: technical education, curriculum, conception of education, perspective of education.
Published: July 1, 2014 Show citation
References
- DEWEY, J. The School and Society. Chicago, 1917.
- ĎURIČ, L a kol. Pedagogická psychológia. Bratislava: Jaspis, 1991. ISBN 80-900477-6-9.
- HELD, Ľ. a kol. Výskumne ladená koncepcia prírodovedného vzdelávania. Bratislava:Veda, 2011. 978-80-8082-486-0
- HONZÍKOVÁ, J. 2008. Nonverbální tvořivost v technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita, 2008. 101s. ISBN: 978-80-7043-714-8
- KOŽUCHOVÁ, M. a kol. Elektronická učebnica didaktiky technickém výchovy. Bratislava: UK, 2010. Dostupné na http://ki.ku.sk/cms/utv ISBN 978-80-223-3031-2
- WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MUCentrum pro další vzdělávaní učitelu. 1994. ISBN 80210-0846-6.
- WILHELM, Th. Die Pädagogik Kerschensteiners. Vermächtnis und Verhängnis. Stuttgart: Metzler, 1957.
Go to original source...
- ZELINA, M. Výchova tvorivej osobnosti. Bratislava: Univerzita Komenského, 1995. ISBN 80223-0713-0.
- ŽOLDOŠOVÁ, K. Implementácia konštruktivistických princípov prírodovedného vzdelávania do školských vzdelávacích programov MŠ a 1. Stupňa ZŠ. Prešov: Rokus, 2010. s 257 s. ISBN 978-80-89510-00-9
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.