Trends in education, 2014 (vol. 7), issue 1

TVV 2014, 7(1):82-85

TEACHING METHODS IN THE THEORY OF GENERAL DIDACTICS AND DIDACTICS OF TECHNICAL SUBJECTS

KROPÁČ Jiří1, PLISCHKE Jitka2
1 Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR
2 Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR

The paper is aimed at the differences between the presentation of teaching methods, especially their classification, in general didactics and branch didactics of technical subjects. It is noted, that the rate of the application of teaching methods for technical subjects is low. Further are considered reasons and connections of this fact.

Keywords: teaching methods, classification of teaching methods, general didactics, branch didactics.

Published: July 1, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
KROPÁČ, J., & PLISCHKE, J. (2014). TEACHING METHODS IN THE THEORY OF GENERAL DIDACTICS AND DIDACTICS OF TECHNICAL SUBJECTS. Trends in education7(1), 82-85
Download citation

References

  1. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
  2. MAŇÁK, J., ŠVEC V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  3. MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975. ISBN nemá.
  4. RYS, S. Základy obecné didaktiky (Úvod do teorie vyučování). Praha: Institut obchodní výchovy, 1974. ISBN nemá.
  5. LERNER, I. J. Didaktické základy metod výuky. Praha: Stát. pedag. nakl., 1986. ISBN nemá.
  6. TUREK, I. Didaktika technických predmetov. Bratislava: Slov. pedag. nakl., 1987. ISBN nemá.
  7. MOŠNA, F. aj. Didaktika základů techniky: 2. díl. Praha: Univerzita Karlova, 1991. ISBN 807066-410-X.
  8. KOŽUCHOVÁ, M. aj. Elektronická učebnica didaktiky technickej výchovy (online). Bratislava: Univerzita Komenského, 2011. ISBN 978-80-223-3031-2. Dostupné na http://ki.ku.sk/cms/utv/.
  9. BAJTOŠ, J. a J. PAVELKA Základy didaktiky technickej výchovy. Prešov: Prešovská univerzita, 1999. ISBN 80-88722-46-2.
  10. BAJTOŠ, J. Testovanie a hodnotenie psychomotorických zručností v technických predmetoch. In Modernizace vysokoškolské výuky technických předmětů II. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, 2008, s. 8-12. ISSN 1214-0554.
  11. BALÁŽ, O. Pracovná výchova žiakov ZDŠ. Bratislava: Slov. pedag. nakl., 1968. ISBN nemá.
  12. KROPÁČ, J., Z. KUBÍČEK, M. CHRÁSKA, M. HAVELKA Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0848-1.
  13. SCHLAGENHAUF, W. Methoden des Technikunterrichts - Situationsanalyse und Entwicklungsperspektiven. Technik im Unterricht, Nr. 147, S. 9-16. ISSN 0342-6254.
  14. FURMANEK, W. a W. WALAT Przewodnik metodyczny dla nauczycieli techniki-informatyki. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, 2002. ISBN 83-88845-08-X.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.