Trends in education, 2014 (vol. 7), issue 1

TVV 2014, 7(1):332-336

POSSIBILITIES OF CLUSTER ANALYSIS IN Q-METHODOLOGY

CHRÁSKA Miroslav
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR

The paper introduces the possibilities of using cluster analysis in the processing of research conducted using Q-methodology. The research has examined the importance attributed to individual teachers ICT knowledge and skills of pupils in this area. It was found that teachers can be divided into three distinct groups.

Keywords: cluster analysis, Q-methodology, ICT teacher.

Published: July 1, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
CHRÁSKA, M. (2014). POSSIBILITIES OF CLUSTER ANALYSIS IN Q-METHODOLOGY. Trends in education7(1), 332-336
Download citation

References

  1. HENDL J. 2004. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: PORTÁL. ISBN 80-7178820-1.
  2. CHRÁSKA M. jun. 2008. Uplatnění vícerozměrných statistických metod v pedagogickém výzkumu. Olomouc: Votobia. ISBN 80-244-0897-X.
  3. CHRÁSKA, M. sen. 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1369-4.
  4. KOVAŘÍK, Z. - KVAPIL, J. - VLACH, P. 2006. Úvod do počítačové analýzy vícerozměrných úloh z policejní praxe. Praha: Policejní akademie ČR. ISBN 80-7251-228-5.
  5. MELOUN, M. - MILITKÝ, J. - HILL, M. 2005. Počítačová analýza vícerozměrných dat v příkladech. Praha: Academia. ISBN 80-200-1335-0.
  6. NOVÁK, T. 2014. Učitelé základní školy a jejich pojetí informační výchovy. Bakalářská práce. Olomouc: PdF UP. Vedoucí práce: doc. PhDr. Miroslav Chráska, Ph.D.
  7. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2013. [cit. 2014-05-08]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upravenyramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.