Trends in education, 2015 (vol. 8), issue 1

TVV 2015, 8(1):102-112 | DOI: 10.5507/tvv.2015.004

USING THE LEGO CONSTRUCTION KITS IN PRESCHOOL EDUCATION

HAVELKA Martin, ČÁSTKOVÁ Pavlína
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40

This paper deals with the problems of using the Lego construction kits in kindergartens emphasizing development of cognitive processes and thinking of children through playing and games. This paper introduces partial results of Lego construction kits analysis; based on that two selected sets are specified in more details and possible ways of using them in technical education at kindergartens are outlined.

Keywords: preschool education, preschool child, polytechnic education, LEGO Duplo construction kits, development of cognitive processes and thinking of preschool children.

Published: July 1, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
HAVELKA, M., & ČÁSTKOVÁ, P. (2015). USING THE LEGO CONSTRUCTION KITS IN PRESCHOOL EDUCATION. Trends in education8(1), 102-112. doi: 10.5507/tvv.2015.004
Download citation

References

  1. BAJTOŠ, J. a PAVELKA, J. Základy didaktiky technickej výchovy. 1. vyd. Prešov: Prešovská univerzita, 1999. 148 s. ISBN 80-88722-46-2.
  2. ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 807178-463-X.
  3. ČAPKOVÁ, Dagmar. Jan Amos Komenský, (1592-1670): přehled života a díla. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1991. ISBN 80-211-0070-2.
  4. ČINČERA, Jan. Práce s hrou: pro profesionály. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 115 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4719-740.
  5. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978802-4744-353.
  6. KROPÁČ, J., KUBÍČEK, Z., CHRÁSKA, M. a HAVELKA, M. Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc, Univerzita Palackého, 2004. 223 s. ISBN 80244-0848-1.
  7. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Grada. 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
  8. NÁDVORNÍKOVÁ, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Josef Raabe, c2011, 160 s. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-86307-87-9.
  9. Námětový list Karta 1 dodaný spolu se setem 45002 Stroje, ISBN nemá.
  10. PROCHÁZKOVÁ, Ivona. Technická výchova - součást humanistického modelu pregraduální přípravy učitelů. 1. vyd. Olomouc Praha: Votobia, 2004, ISBN 80-722-0213-8.
  11. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 978-80-262-0403-9.
  12. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 1. vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. 48 s. [cit. 2014-11-12]. ISBN 80-87000-00-5. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVP_PV-2004.pdf>.
  13. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie, Praha: Karolinum, 1997. 353 s.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.