Trends in education, 2015 (vol. 8), issue 1
TVV 2015, 8(1):145-148 | DOI: 10.5507/tvv.2015.006
DEVELOPMENT OF DIGITAL LITERACY AMONG STUDENTS AND POTENTIAL RISKS OF DIGITAL DEMENTIA
- Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40
The paper describes the current concept of digital literacy among students and addresses the possible risks of so-called digital dementia.
Keywords: digital literacy, pupil, digital dementia, Facebook.
Published: July 1, 2015 Show citation
References
- ALA-MUTKA, K. 2011. Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding, Luxembourg: Publications Office of the European Union, bez ISBN
- ALTMANOVÁ, J. a kol. 2010. Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. ISBN 978-80-87000-41-0.
- BAWDEN, D. 2008. Origins and concepts of digital literacy. In Digital Literacies: Concepts, Policies & Practices (2008), ed. Lankshear & Knobel, s. 17-32, dostupné z: http://www.citeulike.org/user/rwcschudde/article/8240768
- BRDIČKA, B. 2013. Digitální gramotnost podle Wheelera. Metodický portál: Články [online]. 18. 03. 2013, [cit. 2014-02-15]. Dostupný z: WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/17295/DIGITALNI-GRAMOTNOST-PODLEWHEELERA.html>. ISSN 1802-4785.
- DOMBROVSKÁ, M. - LANDOVÁ, H. - TICHÁ, L. 2004. Informační gramotnost - teorie a praxe v ČR. In Národní knihovna. 2004. č. 1. s. 7 - 18. ISSN 1214-0678.
- European Commission Working Paper and Recommendations from Digital Literacy HighLevel Expert Group. 2008. Dostupné z: http://ec.europa.eu/information_society/eeurope/i2010/docs/digital_literacy/digital_literacy_review.pdf
- GILSTER, P. 1997. Digital literacy. New York: John Wiley & Sons.
- ICILS 2013 - Mezinárodní výzkum počítačové a informační gramotnosti. 2013 [online] [cit. 2014-02-10]. Dostupné z: www.icils.cz
- ICT gramotnost v RVP ZV. 2011. Metodický portál: Články [online]. 15. 09. 2011, [cit. 201404-15]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/13397/ICT-GRAMOTNOST-VRVP-ZV.html>. ISSN 1802-4785.
- Information Literacy Competency : Standards for Higher Education. 2000. Chicago: American Library Association. [cit. 2013-12-08]. Dostupné z: http://www.ala.org/ala/acrl/acrlstandards/standards.pdf.
- Information Literacy Competency Standards for Higher Education [online]. 1996 - 2014. [cit 2013-11-10]. Dostupné z. http://www.ala.org/acrl/standards/informationliteracycompetency#ildef
- JONÁK, Z. 1999. Informační gramotnost, schopnost orientovat se ve světě informací - JAK a KDE ji získat? Daidalos [online] [cit 2014-1-20] Dostupné z: http://daidalos.ff.cuni.cz/prilohy/skolnik/ssic09.php
- KOMÁREK, M. 2014. Hrozí našim dětem digitální demence? Třetí díl diskuse: věčný boj. [online]. 25.4.2014 [cit. 2015-05-05]. Dostupné z: http://www.literarky.cz/reporta/17348-xxx.
- MIKEŠOVÁ, J. 2015. Facebook a jeho dopad na žáky 2. stupně ZŠ. Bakalářská práce. Olomouc: PdF UP. 64 s. Vedoucí práce doc. PhDr. Miroslav Chráska, Ph.D.
- PETERKA, J. 2011. Jak se měří informační gramotnost? - eArchiv.cz. [Online] 2011 [cit. 2014-01-20]. Dostupné u: http://www.earchiv.cz/b05/b0412001.php3. b0412001.
- RŮŽIČKOVÁ, D. 2010. ICT gramotnost. Metodický portál: Články [online]. 20. 09. 2010, [cit. 2014-04-15]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/9629/ICTGRAMOTNOST.html>. ISSN 1802-4785.
- SPITZER, M. 2014. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Brno: Host, 2014. 341 s. ISBN 978-80-7294-872-7.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.