Trends in education, 2015 (vol. 8), issue 1

TVV 2015, 8(1):145-148 | DOI: 10.5507/tvv.2015.006

DEVELOPMENT OF DIGITAL LITERACY AMONG STUDENTS AND POTENTIAL RISKS OF DIGITAL DEMENTIA

CHRÁSKA Miroslav
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40

The paper describes the current concept of digital literacy among students and addresses the possible risks of so-called digital dementia.

Keywords: digital literacy, pupil, digital dementia, Facebook.

Published: July 1, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
CHRÁSKA, M. (2015). DEVELOPMENT OF DIGITAL LITERACY AMONG STUDENTS AND POTENTIAL RISKS OF DIGITAL DEMENTIA. Trends in education8(1), 145-148. doi: 10.5507/tvv.2015.006
Download citation

References

  1. ALA-MUTKA, K. 2011. Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding, Luxembourg: Publications Office of the European Union, bez ISBN
  2. ALTMANOVÁ, J. a kol. 2010. Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. ISBN 978-80-87000-41-0.
  3. BAWDEN, D. 2008. Origins and concepts of digital literacy. In Digital Literacies: Concepts, Policies & Practices (2008), ed. Lankshear & Knobel, s. 17-32, dostupné z: http://www.citeulike.org/user/rwcschudde/article/8240768
  4. BRDIČKA, B. 2013. Digitální gramotnost podle Wheelera. Metodický portál: Články [online]. 18. 03. 2013, [cit. 2014-02-15]. Dostupný z: WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/17295/DIGITALNI-GRAMOTNOST-PODLEWHEELERA.html>. ISSN 1802-4785.
  5. DOMBROVSKÁ, M. - LANDOVÁ, H. - TICHÁ, L. 2004. Informační gramotnost - teorie a praxe v ČR. In Národní knihovna. 2004. č. 1. s. 7 - 18. ISSN 1214-0678.
  6. European Commission Working Paper and Recommendations from Digital Literacy HighLevel Expert Group. 2008. Dostupné z: http://ec.europa.eu/information_society/eeurope/i2010/docs/digital_literacy/digital_literacy_review.pdf
  7. GILSTER, P. 1997. Digital literacy. New York: John Wiley & Sons.
  8. ICILS 2013 - Mezinárodní výzkum počítačové a informační gramotnosti. 2013 [online] [cit. 2014-02-10]. Dostupné z: www.icils.cz
  9. ICT gramotnost v RVP ZV. 2011. Metodický portál: Články [online]. 15. 09. 2011, [cit. 201404-15]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/13397/ICT-GRAMOTNOST-VRVP-ZV.html>. ISSN 1802-4785.
  10. Information Literacy Competency : Standards for Higher Education. 2000. Chicago: American Library Association. [cit. 2013-12-08]. Dostupné z: http://www.ala.org/ala/acrl/acrlstandards/standards.pdf.
  11. Information Literacy Competency Standards for Higher Education [online]. 1996 - 2014. [cit 2013-11-10]. Dostupné z. http://www.ala.org/acrl/standards/informationliteracycompetency#ildef
  12. JONÁK, Z. 1999. Informační gramotnost, schopnost orientovat se ve světě informací - JAK a KDE ji získat? Daidalos [online] [cit 2014-1-20] Dostupné z: http://daidalos.ff.cuni.cz/prilohy/skolnik/ssic09.php
  13. KOMÁREK, M. 2014. Hrozí našim dětem digitální demence? Třetí díl diskuse: věčný boj. [online]. 25.4.2014 [cit. 2015-05-05]. Dostupné z: http://www.literarky.cz/reporta/17348-xxx.
  14. MIKEŠOVÁ, J. 2015. Facebook a jeho dopad na žáky 2. stupně ZŠ. Bakalářská práce. Olomouc: PdF UP. 64 s. Vedoucí práce doc. PhDr. Miroslav Chráska, Ph.D.
  15. PETERKA, J. 2011. Jak se měří informační gramotnost? - eArchiv.cz. [Online] 2011 [cit. 2014-01-20]. Dostupné u: http://www.earchiv.cz/b05/b0412001.php3. b0412001.
  16. RŮŽIČKOVÁ, D. 2010. ICT gramotnost. Metodický portál: Články [online]. 20. 09. 2010, [cit. 2014-04-15]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/9629/ICTGRAMOTNOST.html>. ISSN 1802-4785.
  17. SPITZER, M. 2014. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Brno: Host, 2014. 341 s. ISBN 978-80-7294-872-7.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.