Trends in education, 2015 (vol. 8), issue 1

TVV 2015, 8(1):193-201 | DOI: 10.5507/tvv.2015.011

WAYS OF DEVELOPING TEACHERS' COMPETENCIES IN WORKING WITH MODERN DIDACTIC RESOURCES

KLEMENT Milan
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR

The current expansion of information and communication technology brings to the forefront of teachers modern, digital technology based didactic tools, using multimedia. The individual components of multimedia presentations that are mediated by demanding technical assemblies, dominated by IT, which alone is able to transfer information from various sources into a common environment by means of a process called digitization, have not only to be built, but also distributed to pupils, and shared with other members of teaching staff.
All the above mentioned facts mean new challenges for teachers who have to be ready not only to use modern didactic resources and technologies, but also to create suitable teaching materials, and apply them in classes. The dynamically changing education paradigm thus places new demands on teachers who are not necessarily ICT experts, yet should be able to use the ICT tools in classes, acting primarily as advisors.
The submitted paper presents the concept of training of the teaching staff of partner schools involved in the project Modern teacher (CZ.1.07/1.3.00/51.0041), which is financed by the European Social Fund and the state budget of the Czech Republic.

Keywords: information and communication technology, touch devices, innovation in education, modern teaching materials.

Published: July 1, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Milan, K. (2015). WAYS OF DEVELOPING TEACHERS' COMPETENCIES IN WORKING WITH MODERN DIDACTIC RESOURCES. Trends in education8(1), 193-201. doi: 10.5507/tvv.2015.011
Download citation

References

  1. BETCHER, CH., LEE, M. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. 1. vyd., Camberwell, Vic.: ACER Press, 2009, 182 s. ISBN: 9780864318176.
  2. BRDIČKA, B. Jak učit ve všudypřítomném mraku informací? In P. Sojka, J. Rambousek (eds.), SCO 2009, sborník 6. ročníku konference o elektronické podpoře výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2009. s. 22 - 34. ISBN 978-80-210-6738-7.
  3. DOSTÁL, J. Interaktivní tabule - významný přínos pro vzdělávání. Časopis Česká škola (online). Vydává Computer Press. Publikováno 28. 4. 2011. ISSN 1213-6018.
  4. DOSTÁL, J. Informační a počítačová gramotnost - klíčové pojmy informační výchovy. In Infotech 2007 - moderní informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Olomouc: Votobia, 2007. s. 60 - 65. ISBN 978-80-7220-301-7.
  5. CHAPMAN, N., CHAPMAN, J. Digital Multimedia. 1. vyd., Boston: Addison-Wesley, 2001. 421 s.
  6. CHAPMAN, N., CHAPMAN, J. Digital Multimedia. Mississauga: John Wiley &Sons, 2004, 276 s.
  7. JANIŠ, K., ONDŘEJOVÁ, E. Slovník pojmů z obecné didaktiky. Vyd. 1. Opava: Slezská univerzita, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2006. 52 s. ISBN 80-7248-352-8.
  8. JONNASEN, D. H. et al. Learning to Solve Problems with technology: A Constructivist Perspective. New Jersey: Merill Prentice Hall, 2003. 210 s.
  9. KLEMENT, M., DOSTÁL, J., BÁRTEK, K., LAVRINČÍK, J. Učebnice interaktivní výuky s využitím multimediální učebny. 2. přepracované vyd., Velfel, 2011. 328 s. 978-80-87557-006.
  10. KLEMENT, M., DOSTÁL, J., KLEMENT, J. Metody realizace a hodnocení interaktivní výuky. 1. vyd., Velfel, 2011. 104 s. ISBN 978-80-87557-01-3.
  11. MAŇÁK, J. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997. 90 s. ISBN 80-210-1549-7.
  12. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003. 104 s. ISBN 80-2103123-9
  13. MISHRA, P., KOEHLER, M. J. Technological pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. 2006. Získáno 6. 8. 2011 z http://punya.edic.msu.edu/reserch/tcpk Go to original source...
  14. MISHRA, P., KOEHLER, M. J. Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. In Teachers College Record. 2008.
  15. NIKL, J. Didaktické aspekty technických výukových prostředků. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita, 2002. 63 s. Studijní texty pro distanční studium. ISBN 80-7083-635-0.
  16. PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 1995. 292 s. ISBN 80-7178-029-4.
  17. PRŮCHA, J., ed. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 935 s. ISBN 978-807367-546-2.
  18. SHULMAN, L. S. Paradigms and reserch programs in the study of teaching. In M. Wittrock, Handbook of research on teaching. New York: MacMillan, 1986.
  19. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., [V nakl. Grada] vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 322 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7.
  20. ŠIMONOVÁ, I. a kol. Styly učení v aplikacích eLearningu. Vyd. 1. Hradec Králové: M&V, 2010. 116 s. ISBN 978-80-86771-44-1.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.