Trends in education, 2016 (vol. 9), issue 1
TVV 2016, 9(1):10-19 | DOI: 10.5507/tvv.2016.002
COMPUTER GAMES AND POSSIBILITIES OF THEIR USE AMONG BASIC SCHOOL PUPILS
- Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR
The article describes results of the research which was performed in order to discover the possibilities of use of computer games among basic school pupils, the rate of playing of computer games among them, and probable addictive behavior in connection to computer games. The questionnaire was used as a method of data obtaining while it's results were evaluated and summarized into clearly arranged tables. It was discovered that 96.1 per cent of all of the basic school pupils play computer games, 26.4 per cent of all the pupils play more than 3 hours a day, and 14.6 per cent of pupils show signs of addictive behavior.
Keywords: computer games, video games, gamer, pupils, basic school, addictive behavior, addiction, dependence, addictive disorders.
Published: July 1, 2016 Show citation
References
- APA. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-5. 5th ed. Washington, D.C.: American Psychiatric Publishing, 2013. 947 p. ISBN 978-0-89042-555-8.
- ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci. Praha, 2015. s. 28. ISBN 978-80-250-2672-4. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/20568879/062004-15a.pdf/c5df602b-e412-48ed8129-082d8cad914d?version=1.0
- CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
- MLČOCH, Z. Jak poznat závislost na počítači, internetu, počítačových hrách - příznaky, projevy. 2009. Zbyněk Mlčoch [online]. [cit. 2016-04-01]. Dostupné z: http://www.zbynekmlcoch.cz/informace/texty/pocitace-internet/jak-poznat-zavislost-napocitaci-internetu-pocitacovych-hrach-priznaky-projevy
- NEŠPOR, K. Počítače a zdraví. Praha: BEN, 1999. 96 s. ISBN 80-860-5671-6.
- NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011a. 176 s. ISBN 978-80-7367-908-8.
- NEŠPOR, K. Jak přežít počítač. Kralice na Hané: Computer Media, 2011b. 128 s. ISBN 978-80-7402-069-8.
- NEŠPOR, K., CSÉMY L. Zdravotní rizika počítačových her a videoher. Národní registr výzkumů o dětech a mládeži [online]. No. 5, 2007. pp. 246-250 [cit. 2016-04-05]. Dostupné z: http://www.vyzkum-mladez.cz/cs/registr/vyzkumy/349-zdravotni-rizika-pocitacovychher-a-vide.html
- PHAN, H. M. Video Gaming Trends: Violent, Action/Adventure Games are Most Popular. Software Usability Research Laboratory [online]. 2011. [cit. 2016-04-06]. Dostupné z: http://usabilitynews.org/video-gaming-trends-violent-actionadventure-games-are-mostpopular/
- POZDNÍKOVÁ, J. Virtuální drogy na střední škole. Brno. 2012. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce Mgr. Jiří Bělohlávek.
- RYBKA, M. Nerušit, hraju! Psychologie dnes, 2007. s 52-56. ISSN 1212-9607-1211-5886.
- STACH, J. "Umírající" PC herní platforma narostla o 90 % za posledních 5 let! Konzolím zvoní umíráček?. DD World [online]. 2013. [cit. 2016-04-01]. Dostupné z: http://www.ddworld.cz/aktuality/software/umirajici-pc-herni-platforma-narostla-o-90-zaposlednich-5-let-konzolim-zvoni-umiracek-2.html
- ŠELONG, F. Game-based learning: Příklady dobré praxe a návrh výukové počítačové hry. Brno. 2012. Bakalářská práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce Mgr. Jan Zikuška.
- The Video Game Industry Is Adding 2-17 Year-Old Gamers At A Rate Higher Than That Age Group's Population Growth. NPD Group [online]. 2011. [cit. 2016-04-04]. Dostupné z: https://www.npd.com/wps/portal/npd/us/news/press-releases/pr_111011/
- VACEK, J. Nelátkové závislosti: Behaviorální chování [online]. 2010. [cit. 2016-04-02]. Dostupné z: http://www.adiktologie.cz/cz/articles/download/3476/Behavioralni-zavislostipdf
- VACEK, J. Behaviorální závislosti. Klinika adiktologie [online]. 2011. [cit. 2016-04-02]. Dostupné z: http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/566/3061/
- VACULÍK, M. Ve světě počítačových her. Psychologie dnes, Praha: Portál, 2002, vol. 6/2002, no. 6, s. 16-17. ISSN 1211-5886.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.