Trends in education, 2017 (vol. 10), issue 1

TVV 2017, 10(1):95-100 | DOI: 10.5507/tvv.2017.013

MEDIA LITERACY IN KINDERGARTEN

SIMBARTL Petr
Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy, Pedagogická fakulta ZČU v Plzni

This paper addresses the issue of media competence in kindergarten. We look at it as a coherent structure consisting of many components. We discuss the contents of the curriculum document " Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV)" as it solves media competencies. We are looking for possible parts that help to promote this topic. The article is then supplemented mainly by the results of research focusing on the media literacy of the population under 15 in the Czech Republic and the results of empirical research in Germany "Die Förderungvon Medienkompetenz im Kindergarten". These were important findings. Based on these and other findings, new research goals arise for us.

Keywords: media competences, early childhood education, media education

Published: September 26, 2017  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
SIMBARTL, P. (2017). MEDIA LITERACY IN KINDERGARTEN. Trends in education10(1), 95-100. doi: 10.5507/tvv.2017.013
Download citation

References

  1. Doležal, L. (2012). Průřezová témata. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
  2. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2017) 1. vydání. [online]. Praha - EU. MŠMT. Retrieved from: http://www.nuv.cz/file/776_1_1/
  3. RRTV. (2011). Stav mediální gramotnosti v ČR. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Retrieved from: http://www.vyzkum-mladez.cz/zprava/1387881156.pdf
  4. Schmid, H. (2013). Media Literacy Education from Kindergarten to College: A Comparison of How Media Literacy Is Addressed across the Educational Systém. In Journal of Media Literacy Education. v5 n1 p295-309 2013. Cherry Hill. Go to original source...
  5. Six, U. & Gimmler, R. (2007). Die Förderung von Medienkompetenz im Kindergarten: eine empirische Studie zu Bedingungen und Handlungsformen der Medienerziehung. Berlin - EU. Vistas.
  6. Wolák, R. (2011). Učebnice a portály mediální výchovy v ČR. In Komunikace, média, společnost/Studia Nuntios Communicandi. č. 1, ISSN 1804-4190

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.