Trends in education, 2018 (vol. 11), issue 1

TVV 2018, 11(1):30-37 | DOI: 10.5507/tvv.2018.003

INNOVATION FOR THE SUBJECT PRACTICAL ACTIVITIES OF THE PRIMARY SCHOOL OF WORKING TECHNOLOGIES WITH PLASTICS

TVARŮŽKA Václav
Václav Tvarůžka, Mgr., Ph.D.,
Katedra technické a pracovní výchovy, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, Fráni Šrámka 5, 709 00 Ostrava, ČR, tel.: 00420 585 635 8011, fax +420 585 231 400, e-mail: vaclav.tvaruzka@osu.cz

The paper deals with experience with extruded polystyrene as an alternative material suitable for practical activities of pupils at the primary school. Extruded polystyrene as a material is able to develop fine motor activities of pupils and their conceptual knowledge. Thanks to technological abilities, it is easy to work with it and its physical abilities enable its applications in a wide range of activities. The paper deals with technological possibilities of this material, its contribution for development of technical thinking and also risks that are possible to eliminate. In the paper are stated subjects and models for realizing the education of this topic. Integration of this material to education has a significant potential in recognizing of material characteristics and experiments.

Keywords: polystyrene, plastics, vocational education, practical activities, education, technologies

Received: May 22, 2018; Accepted: July 9, 2018; Prepublished online: July 12, 2018; Published: October 1, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
TVARŮŽKA, V. (2018). INNOVATION FOR THE SUBJECT PRACTICAL ACTIVITIES OF THE PRIMARY SCHOOL OF WORKING TECHNOLOGIES WITH PLASTICS. Trends in education11(1), 30-37. doi: 10.5507/tvv.2018.003
Download citation

References

  1. Bargain Store Project #42 Pop Bottle Propeller Polystyrene Plate Plane. (2018). Dostupné z https://www.youtube.com/watch?v=e50XT5npqfE.
  2. Extrudovaný polystyren. (6. 5. 2010). Dostupné z: http://extudovaný polystyrén.
  3. Extrudovaný polystyren. (2011). Dostupné z http://extudovaný polystyren.cz.
  4. Honzíková, J. & Depešová, J. (2017). Kdo tvoří, ten nezlobí III aneb Práce s loutkou v mateřské škole. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita.
  5. Loyda, M., Šponer, V., Ondráček, L. (2001). Svařování termoplastů. Praha: UNO.
  6. Pokyn č. 13 k uplatňování směrnice o bezpečnosti hraček RUKODĚLNÉ VÝROBKY. Dostupné z http://www.unmz.cz/files/zku%C5%A1ebnictv%C3%AD/Pokyn%20%C4%8D.13.pdf.
  7. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2013) Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.nuv.cz/file/433_1_1/.
  8. SciencetoyMaker, Mysterious, Kinetic, Noisy, Do-It-Yourself Science Projects that Entice Scientific Investigation. (2018). Dostupné z https://sciencetoymaker.org/.
  9. Styrofoam Glider (2018). Dostupné z https://www.youtube.com/watch?v=beWC9CYzn7g.
  10. Tvarůžka, V. (2010) Konstruktivistické poznávání světa, perspektivy výchovy ve školních družinách. Aktuální otázky primárního a preprimárního vzdělávání. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, pp. 597-604.
  11. Tvarůžka, V. (2012). Polystyrén v praktických činnostech jako alternativa ke dřevu a dalším materiálům. In: Sborník příspěvků. Ostravská univerzita v Ostravě.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.