Trends in education, 2021 (vol. 14), issue 1
TVV 2021, 14(1):4-12 | DOI: 10.5507/tvv.2021.002
COMPETENCES AND PROFESSIONAL TEACHER COMPETENCES AS THE BASIC TERMINOLOGICAL CONCEPTS
- Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci,
- Žižkovo nám. 5, 771 40, Olomouc, ČR
Scientific literature often uses the term competences. The frequently used concept in the context of education is the derived term professional teacher competences. However, there is a degree of disunity in the use of these concepts. The aim of the present paper is to perform an analysis of professional resources that include these terms, and to clarify the meaning of the terms competences and professional teacher competences in the context of the current educational theory. At first, the paper analyses the term competences and then the derived term professional teacher competences.
Keywords: competences, professional teacher competences, terminology
Received: June 1, 2020; Accepted: January 18, 2021; Prepublished online: February 19, 2021; Published: October 1, 2021 Show citation
PDF will be unlocked 1.10.2021 |
References
- Barnett, R. (1994). The Limits of Competence: Knowledge, Higher Education and Society. Buckingham: Open University Press.
- Darling-Hammond, L. (2000). Teacher Quality and Student Achievement: A Review of State Policy Evidence. Education Policy Analysis Archives, 8(1).
Go to original source...
- Duismann, G. (2005). Selbst - und Sozialkompetenzen - auch eine Aufgabe für die Arbeitslehre. Unterricht - Arbeit + Technik, 27(7).
- Evans, F. J. (2002). Effective Teachers: An investigation from the Perspectives of Elementary School Students. Action Teacher Education, 24(3), s. 267-287. Evropská komise. (2017). Sdělení komise evropskému parlamentu, radě, evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a výboru regionů: Rozvoj škol a vynikající výuka poskytující výborný start do života [online]. 1-12 [cit. 2020-05-27]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2017/CS/COM-2017-248-F1-CS-MAIN-PART-1.PDF
Go to original source...
- Goulliová, K., (1997). Celoživotní učení pro všechny: zasedání Výboru pro vzdělávání OECD na úrovni ministrů ve dnech 16.-17. ledna 1996. Praha: Učitelské noviny - Gnosis.
- Hanusek, A. E., Kain, F. J. & Rivkin, G. S. (2005). Teachers, Schools, and Academic Achievement, Econometrica, 73(2), s. 417-458.
Go to original source...
- Harris, A. (1998). Effective teaching: A review of the literature. School Leadership & Management, 18(2), s. 169-183.
Go to original source...
- Helus, Z. (2001). Alternativní pohled na kompetence učitele. In: Walterová, E. Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávací a podpůrný systém (2. díl). Praha, PedF UK, s. 44-49.
- Hladík, J. (2010). Konstrukce a modely multikulturních kompetencí. Pedagogická orientace, 20(4), s. 27-47.
- Hrmo, R. & Turek, I. (2003). Kľúčové kompetencie I. Bratislava: Slovenská technická univerzita v Bratislavě.
- Jakubovská, V., Jonášková, G. & Predanocyová, L. (2016). Učiteľ a jeho kompetencie. Boskovice: Albert.
- Janík, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido.
- Janík, T. (2006). Znalostní základ učitelovy kompetence In: Doležalová, J. & Vrabcová, D. Kompetence učitele na pozadí současné kurikulární reformy. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Jung, E. (2005). Die Bedeutung des berufspädagogischen Kompetenzmodells für die aktuelle Kompetenzdiskussion und Gestaltung von Curricula zur arbeitsorientierten Bildung. Unterricht - Arbeit +Technik, 26(7), s. 53-56.
- Klieme, E., Maag-Merki, & Hartig, J. (2010). Kompetence a jejich význam ve vzdělávání. Pedagogická orientace, 20(1), 104-119.
- Kotásek, J. (1997). Učení je skryté bohatství: zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
- Kotásek, J. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Tauris.
- Kubrický, J. (2015). Kompetence učitele v oblasti využívání www stránek pro výuku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Go to original source...
- Lukášová, H. (2003). Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů: (teorie, výzkum praxe). Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta.
- Minor, L. C. (2002). Preservice Teachers'Beliefs and Their Perceptions of Characteristics of Effective Teachers. Journal of Educational Research, 96(2), s. 116-127.
Go to original source...
- Myers, C. B. & Myers, L. K. (1995). Effective teaching practices. In The Professional Educator. Boston: Wadsworth, s. 82-115.
- Průcha, J. (2005). Rámcové vzdělávací programy: problém vymezování "kompetencí žáků". Pedagogika, 55(1), s. 26-36.
- Průcha, J. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
- Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. 7. vyd. Praha: Portál.
- Skalková, J. (2005). Rámcové vzdělávací programy - dlouhodobý úkol. Pedagogika, 55(1), s. 4-19.
- Spilková, V. & Vašutová, J. (2008). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání: výzkumný záměr: úvodní teoreticko-metodologické studie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
- Spilková, V. (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
- Terhart, E. (2000). Perspektiven der Lehrerbildung in Deutschland. Weinheim und Basel: Beltz.
- Trunda, M. (2016). Zákon o pedagogických pracovnících a navazující školské předpisy. 3. vydání. Třinec: RESK, spol. s r.o.
- Vašutová, J. (2001). Model tvorby profesního standardu učitelů. In: Walterová, E. Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávací a podpůrný systém (2. díl). Praha, PedF UK, s. 44-49.
- Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
- Vašutová, J. (2007). Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
- Vašutová, J. (2008). Vzděláváme budoucí učitele: nové přístupy k pedagogicko-psychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál.
- Veteška, J. & Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada.
- Veteška, J. (2010). Kompetence ve vzdělávání dospělých. Praha: UJAK.
- Weinert, F. E. (2001). Concept of Competence: A Conceptual Clarification. In Rychen, D. S. & Salganic, L. H., Defining and Selecting Key Competencies. Göttingen: H. and H. Publisher, s. 45-65.
- Westera, W. (2001). Competences in education: a confusion of tongues. Journal of Curriculum Studies, 1, s. 75-88.
Go to original source...
- Wong, H. K. & Wong, M. T. (1998). How to be an effective teacher: The first days of school. Mountain View, CA: Harry Wong Publications.
- Woodruffe, Ch. (1993). What Is Meant by a Competency? Leadership & Organization Development Journal, 14(1), s. 29-36.
Go to original source...
- Zabala, A. & Arnau, L. (2007). 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar