Trends in education, 2014 (vol. 7), issue 1
TVV 2014, 7(1):31-35
PUPIL´S SELF-REFLEXTION IN TECHNICAL EDUCATION AT PRIMARY SCHOOL
- 1 Katedra technické a informační výchovy, PdF UP v Olomouci, Žižkovo nám 5, 771 40 Olomouc, ČR
- 2 Katedra primárního a preprimárního vzdělávání, PdF UP v Olomouci, Žižkovo nám 5, 771 40 Olomouc, ČR
The paper presents the importance of pupil´s self-reflection, which is directed by teacher as an integral part of the educational process at primary school. The issue is addressed in the context of technical education and its specificities on the basis of current educational trends. The aim of this paper is to highlight the importance of pupil´s self-reflection in an attempt to be the improvement of the educational process through self-reflective items, which are formulated on three levels cognitive, behavioral, affective.
Keywords: technical education, primary school, self-reflection, evaluation.
Published: July 1, 2014 Show citation
References
- BAJTOŠ, J., PAVELKA, J. Základy didaktiky technickej výchovy. Prešov: FHPS, 1999. ISBN 80-88722-46-2.
- BLAŠKO, M. Kvalita v systéme modernej výučby. 1. akt. vyd. Košice: Katedra inženierskej pedagogiky Technickej univerzity, 2013. ISBN 978-80-553-1281-1. Dostupné z: http://web.tuke.sk/kip/main.php?om=1300&res=low&menu=1310
- BLATNÝ, M. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3434-7.
- CHRÁSKA, M. a kol. Měnící se role učitele a žáka v nastupující informační společnosti ve vztahu k požadavkům státní koncepce informační politiky. Olomouc: Votobia, 2006. ISBN 80-7220-250-X.
- KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R.. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, Pedagogika. ISBN 978-802-4728-346.
- KOŽUCHOVÁ, M. Elementárna technická výchova detí predškolského a mladšieho školského veku. In. Předškolní a primární pedagogika. Vyd. 1. Editor Zuzana Kolláriková, Branislav Pupala. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-717-8585-7.
- KROPÁČ, J., CHRÁSKA, M.. Výchova v obecně technických předmětech. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, ISBN 80-244-0897-X.
- PECINA, P., ZORMANOVÁ, L. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 147 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, sv. č. 114. ISBN 978-802-1048-348.
- PROCHÁZKOVÁ, I. Technická výchova - součást humanistického modelu pregraduální přípravy učitelů. 1. vyd. Olomouc Praha: Votobia, 2004, ISBN 80-722-0213-8.
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J.. Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, ISBN 978-807-3676-476
- ROUČOVÁ, E. Didaktika technických prací na primární škole. Distanční text. České Budějovice: PdF JČU, 2003.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.