Trends in education, 2014 (vol. 7), issue 1
TVV 2014, 7(1):36-41
REFLECTION OF THE INQUIRY-BASED INSTRUCTION IN THE SPECIALISED METHODOLOGY OF TEACHING
- Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR
This paper reacts on the needs emerging from missing knowledge of the applying of the inquirybased instruction in the field of specialised methodology. In order to fill this gap, there was an analysis of the theoretical bases of the specialised methodologies performed aiming to capture the pieces of knowledge of the application of the inquiry-based activities during the teaching and to create a comprehensive basis that can be further comparatively analysed. It was discovered that the inquiry-based teaching has some tradition in the field of the specialised methodology, mainly in the natural sciences' fields. However, it is also possible to come across this type of teaching in the fields of physical education or arts related subjects.
Keywords: inquiry-based instruction, specialised methodology of teaching, education.
Published: July 1, 2014 Show citation
References
- California Standards for the Teaching Profession. 22 p. Dostupné na: http://www.ctc.ca.gov/educator-prep/standards/CSTP-2009.pdf
- DOMÍNOVÁ, D. Aktivizující metody ve výuce dějepisu. Ostrava: OU, 2008. ISBN 978-807368-540-9.
- DOSTÁL, J. Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání. e-Pedagogium. 2013. s. 81 - 93. ISSN 1213-7499.
Go to original source...
- FRIEDMANN, F. Didaktika technické výchovy. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0764.
- HAZUKOVÁ, H. Didaktika výtvarné výchovy VI. : Tvořivost a výtvarná výchova. Praha: UK, 2010. ISBN 978-80-7290-434-1.
- HOLUBOVÁ, R. Aktuální problémy výuky fyziky na střední škole. Olomouc: UP, 2011. ISBN 978-80-244-2740-9.
- HUDECOVÁ, D. Jak modernizovat výuku dějepisu: výchovné a vzdělávací strategie v dějepisném vyučování. 1. vyd. Úvaly: Albra, 2007. 92 s. ISBN 978-80-7361-037-1.
- JANÁS, J. Kapitoly z didaktiky fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996. 121, 25 s. ISBN 80-210-1334-6.
- JULINEK, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno: PdF MU, 2004. ISBN 80-2103495-5.
- JUNGER, A., HAUPT, J., HOLEŠOVSKÝ, F. a kol. Metodika přírodopisu. Praha: SPN, 1964.
- KAŠPAR, E. a kol. Didaktika fyziky. Praha: SPN, 1978. 355 s.
- KUŘINA, F. Problémové vyučování v geometrii. Praha: SPN, 1976.
- MALÁČ, J., FRANCOVÁ, M. Problémové vyučování matematice na základní škole. Brno: UJEP, 1975.
- MOKREJŠOVÁ, O. Praktická a laboratorní výuka chemie. Praha: Triton, 2005. ISBN 807254-726-7.
- National Professional Standards for Teachers, 28 p. Dostupné na: http://www.aitsl.edu.au/verve/_resources/AITSL_National_Professional_Standards_for_Teachers.pdf
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání včetně přílohy upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: VÚP, 2007.
- ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: UK, 2003. ISBN 80-7290-121-4.
- ŠOBÁŇOVÁ, P. Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-2441469-4.
- VYŠÍN, J. Metodika řešení matematických úloh. Praha: SPN, 1962.
- WAHLA, A. Didaktika zeměpisu 1. Ostrava: PdF OU, 1973. bez ISBN.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.