Trends in education, 2015 (vol. 8), issue 1

TVV 2015, 8(1):31-37 | DOI: 10.5507/tvv.2015.001

PUPIL'S SELF-CONCEPT AND ASSESSMENT IN INQUIRY-BASED TECHICAL EDUCATION

ČÁSTKOVÁ Pavlína, KROPÁČ Jiří
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40

The paper responds to current educational trends in polytechnic education and presents inquirybased education as the one of the opportunities for the development and the pupil´s self-evaluation. On the basis of this contribution is an attempt to present the context of self-concept in relation to technical education. At the same time it presents the student self-assessment as an integral part of their self-image.

Keywords: pupil´s self-concept, pupil´s self-assessment, technical education, inquiry-based education.

Published: July 1, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
ČÁSTKOVÁ, P., & KROPÁČ, J. (2015). PUPIL'S SELF-CONCEPT AND ASSESSMENT IN INQUIRY-BASED TECHICAL EDUCATION. Trends in education8(1), 31-37. doi: 10.5507/tvv.2015.001
Download citation

References

  1. BAJTOŠ, J., PAVELKA, J. Základy didaktiky technickej výchovy. Prešov: FHPS, 1999. ISBN 80-88722-46-2.
  2. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-71-78216-5.
  3. BLATNÝ, M. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7.
  4. Č ÁP, J., J. MAREŠ Psychologie pro u č itele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178463-X.
  5. ČÁSTKOVÁ, P., STOLINSKÁ, D. Sebereflexe žáka v technické výchově na primární škole. In. Trendy ve vzdělávání. HAVELKA, M., CHRÁSKA, M., KLEMENT, M., SERAFÍN, Č. 2014, roč. 2014, I, s. 31-35. ISSN 1805-8949 Dostupné z: http://www.kteiv.upol.cz/tvv_web/tvv14/tvv_2014_proceedings.pdf.
  6. DOSTÁL, J. Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání. E-pedagogium: Nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013, roč. 2013, III. s. 81-93. ISSN 1213-7499. Dostupné z: http://www.upol.cz/fakulty/pdf/e-pedagogium/ Go to original source...
  7. EASTWELL, P. Inquiry learning: Elements of confusion and frustration. The American biology teacher, 71 (5), 263-264, 2009. Go to original source...
  8. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8.
  9. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-303X.
  10. KOLÁŘ, Z, ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada Publishing a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1541-4.
  11. KROPÁČ, J., KUBÍČEK, Z., CHRÁSKA, M. a HAVELKA, M. Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc, Univerzita Palackého, 2004. 223 s. ISBN 80244-0848-1.
  12. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. 2.vyd. Praha: Portál, 2003. 279s. ISBN 80-71787744.
  13. MEIER, B., MESCHENMOSER, H., ZÖLLNER, H. Technische Infrastrukturen als Basis für Innovationen. Unterricht - Arbeit+Technik, 2004, 6. Jahrgang, Heft 21, S. 51- 57. ISSN 14388987.
  14. MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1986.
  15. PAPÁČEK, M. Limity a šance zavádění badatelsky orientovaného vyučování přírodopisu a biologie v České republice. In: PAPÁČEK, M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. DiBi, 2010. Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, Jihočeská univerzita, České Budějovice, 2010, 145 - 162. ISBN 978-80-7394210-6.
  16. PECINA, P., ZORMANOVÁ, L. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 147 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, sv. č. 114. ISBN 978-802-1048-348.
  17. PR Ů CHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 6. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
  18. ROUČOVÁ, E. Didaktika technických prací na primární škole. Distanční text. 2003.
  19. SPILKOVÁ, V. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005.
  20. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
  21. STEPHENSON, N. Introduction to Inquiry Based Learning. [online]. 2013 [cit. 2014-06-17]. Dostupné z: http://www.teachinquiry.com/index/Introduction.html
  22. WALAT, W. Kryteria jakości źycia jako podstawa modelowania systemu edukacji ogólnotechnicznej. In Teoretycune i praktyczne problemy edukacji technicznej i informatycznej 2003. Rzeszow: Universytet Rzeszowski, 2003, s. 120 - 126. ISBN 83-88845-35-7.
  23. WOLFFGRAMM, H. Zur Weltbildfunktion allgemeiner technischer Bildung (Ein Beitrag zur multifunktionalen Techniksicht). Technica Didactica, 1999, 3. Jahrgang, Heft 1, S. 3 - 24. ISSN 0949-8109.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.