Trends in education, 2015 (vol. 8), issue 1

TVV 2015, 8(1):113-119 | DOI: 10.5507/tvv.2015.005

THE CONTRIBUTION OF A GENERAL TECHNICAL SUBJECT TO THE ISSUE OF THE CAREER CHOICE OF THE BASIC SCHOOL PUPILS

HAVELKA Martin, KROPÁČ Jiří
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5,

The article deals the possibilities of support of the career choice during the realisation of the general technical subject's instruction. The educational sphere Člověk a svět práce (i.e. Man and the world of employment) contributes to the issue of the choice of further pupils' educational and professional path both directly (it allows the children to cognize the selected professions), and indirectly - by the development of the soft skills, including the self-efficacy and self-assessment. These are essential for the successful choice of the further educational path to be in accordance with the possibilities and abilities of the pupils.

Keywords: Educational sphere Člověk a svět práce, Man and the world of employment, technical education, career choice, career decision-making, factors of the career decision-making, selfconcept, self-image, obstacles in the process of the career choice.

Published: July 1, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
HAVELKA, M., & KROPÁČ, J. (2015). THE CONTRIBUTION OF A GENERAL TECHNICAL SUBJECT TO THE ISSUE OF THE CAREER CHOICE OF THE BASIC SCHOOL PUPILS. Trends in education8(1), 113-119. doi: 10.5507/tvv.2015.005
Download citation

References

  1. BALCAR, J., HAVLENA, J. a HLAĎO, P. Zvolil jsem si techniku. Proč?: faktory výběru studijního oboru a střední školy [CD-ROM]. Vyd. 1. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2011. Požadavky na systém: Acrobat Acrobat Reader. ISBN 978-80-7375-484-6.
  2. CORSINI, R. J. a OZAKI, B. D. (1984). Encyklopedia of Psychology: Volume 1. New York: John Willey and Sons. 481 p. ISBN 978-0-4715-5819-4.
  3. DUISMANN, G. H. Didaktische Konzepte zur Auswahl von Lerngegenständen. Unterricht - Arbeit + Technik, Nr. 37, 2008, s. 65. ISSN 1438-8987.
  4. FRIEDMANN, Z. Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich uplatnění na trhu práce: Professional assessment to students with special educational needs and their success at the job market. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 314 s. ISBN 978-802-1056-022.
  5. FRIEDMANN, Z. et al. Specifika profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich pracovní uplatnění = Professional orientation of pupils with special educational needs and their job opportunities. 1. vyd. Brno: Paido, 2012. 232 s. ISBN 978-80-7315-236-9.
  6. GATI, I., M. KRAUSZ a S. H. OSIPOV. A Taxonomy of Difficulties in Career Decision Making. Joournal of Counseling Psychology, 1996, Vol. 62, No. 1, s 11-25. Go to original source...
  7. Průvodce kariérou pro školy: zpráva o efektivním kariérovém poradenství. Editor Nora Gikopoulou. Praha: Dům zahraničních služeb pro Centrum Euroguidance, 2012, 195 s. ISBN 978-80-87335-40-6.
  8. GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. a NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: HANEX, 2000. ISBN 80-85783-28-2.
  9. HLAĎO, P. Profesní orientace adolescentů: poznatky z teorií a výzkumů. Vyd. 1. Brno: Konvoj, 2012, 131 s. Monografie (Konvoj), sv. 4. ISBN 978-807-3021-641.
  10. HLAĎO, P. Rozhodování žáků absolventských ročníků základních škol o další vzdělávací a profesní dráze: analýza na základě dotazníkového šetření a ohniskových skupin. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2013, 358 s. Monografie. ISBN 978-807-3758-745.
  11. HLAĎO, P. a P. DRAHOŇOVSKÁ. Rozhodování žáků základních a středních škol o dalším studiu a práci v pohledu žáků i jejich rodičů, Národní ústav odborného vzdělávání. Kariérové poradenství [online]. Praha, 2012 [cit. 2015-03-15]. Dostupné z: http://www.nuov.cz/uploads/Vzdelavani_a_TP/KP_Volba_zaci_rodice_pro_www.pdf.
  12. HŘEBÍČEK, L. Teorie kariérního vývoje a kariérního poradenství: studijní text [on-line]. Masarykova univerzita, 2001. [cit. 2015-03-16] Dostupný z: http://vychova-vzdelavani.cz/download/teoriekariera.pdf.
  13. CHRÁSKA, M. a POLÁCHOVÁ, A. Preference jednotlivých témat a tematických oblastí v předmětu praktické činnosti u učitelů a jejich žáků - výsledky výzkumu. In Technika - informatyka - edukacja. Teoretyczne i praktyczne problemy edukacji technicznej. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, 2005, s. 84-88. ISBN 83-88845-56-X.
  14. KOŠČO, J. et al. (1987) Poradenská psychológia. Bratislava: SPN. 448 s.
  15. KROPÁČ, J. a CHRÁSKA, M. Výchova v obecně technických předmětech. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2004. 190 s. ISBN 80-244-0897-X.
  16. OSIPOW, S. H. (1968). Theories of Career Development. New York: Appleton-Century-Crofts. 259 p.
  17. OSIPOW, S. H. (1990). Convergence in Theories of Carrer Choice and Development: Review and Prospect. Journal of Vocational Behavior, 36 (2), 122-131. ISSN 0001-8791. Go to original source...
  18. PAJARES, F. Self-efficacy během dětství a adolescence. Doporučení pro učitele a rodiče [online]. Dostupné z: http://self-efficacy.webnode.cz/clanky/
  19. PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ aj. MAREŠ. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 8071787728.
  20. PUGNEROVÁ, M. Profesionální orientace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 57 s. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1198-9.
  21. SLAVÍK, J., T. JANÍK, J. JARNÍKOVÁ a J. TUPÝ. Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 2014, roč. 24, č. 5, s. 721-752. ISSN 1805-9511. Go to original source...
  22. SUPER, D. E. A Life-Span, Life-Space Approach to Carrer Development. In BROWN, D. et al. Career Choice and Development. New York: Jossey-Bass, 1996, s. 197-261. ISBN 0-7879-5741-0.
  23. TRHLÍKOVÁ, J. (2012). Předčasné odchody ze vzdělávání na středních školách. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Dostupné z http://www.nuv.cz/predcasne-odchody-ze-vzdelavanina-strednichskolach
  24. VENDEL, Š. Kariérní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80247-1731-9.
  25. WALTEROVÁ, E. a kol. Přechod žáků ze základní na střední školu: pohledy z výzkumů. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 107 s. ISBN 978-80-7315-179-9.
  26. WEINRACH, S. G. (1979). Career Counseling: Theoretical and Practical Perspectives. New York: McGraw-Hill. 366 p. ISBN 0-07-069017-0.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.