Trends in education, 2015 (vol. 8), issue 1
TVV 2015, 8(1):245-249
EVALUATION OF ELECTRONIC AND CLASSIC TEXTBOOKS - VARIABILITY OF DATA SET
- Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy, Fakulta pedagogická ZČU v Plzni, Klatovská 51, ČR
The author compares coefficients of variation data set between electronic and traditional textbooks. Electronic textbooks were evaluated by innovative J. Průcha (1998) methodology. Data of classic textbooks were obtained by meta-analysis of selected theses. Theses were created during the years 2009 - 2011 and the topic were didactic tools of textbook.While comparing the electronic and classic textbooks, the results show much higher variability of data when verbal components and apparatus of presenting subject matters are used. The level of data variability is influenced especially by two samples of electronic textbooks with a specific structure and character
Keywords: multimedia textbooks, electronic textbooks, textbook evaluation, school book, variability.
Published: July 1, 2015 Show citation
References
- CARDEN, M. T. J., 2008. E-Books are not books. Conference on Information and Knowledge Management archive. Proceeding of the 2008 ACM workshop on Research advances in large digital book repositories, 2008, Napa Valley, California, USA October 30, 2008.
Go to original source...
- ELGROVÁ, M. 2014a. Kritéria výběru multimediálních učebnic. In: Sborník příspěvků z Olympiády techniky Plzeň 2014. Plzeň: ZČU, s. 1-6. 978-80-261-0372-1.
- ELGROVÁ, Michaela. 2014b. Kritéria výběru multimediálních učebnic. Plzeň, 2014. Diplomová práce. Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta pedagogická. Vedoucí práce Mgr. Jan Krotký
- MCLAUGHLIN, J. a D. A. ARBEIDER. Evaluating multimedia-learning tools based on authentic research data that teach biology concepts and environmental stewardship. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 8(1), University of Virginia, 2008, s. 45-64.
- MEZER-BRELIŃSKA, K., SKRZYPCZAK, J. 2012. Ewolucja podręczników szkolnych. Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. : 179-190. Dostupné také z: http://hdl.handle.net/10593/5975
- MIKK, J., Učebnice budoucnost národa. In Maňák, J., Knecht, P., Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007
- MIKK, J., LUIK, P. Characteristics of multimedia textbooks that affect post-test scores. Journal of Computer Assisted Learning, Hoboken, Blackwell Publishing Ltd. 2003, Ročník 1, Číslo 19, s. 528-537.
Go to original source...
- KRAMÁŘOVÁ, D. Evaluace a komparace učebnic chemie na ZŠ. Zlín, 2009. Disertační práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. Vedoucí práce PhDr. Pavel Opatrný
- KROTKÝ, J. 2015. Nové formy tvorby multimediálních učebnic. Plzeň, 2015. Disertační práce. Západočeská univerzita, Fakulta pedagogická.
- PELOUCHOVÁ, R. Hodnocení didaktických aspektů vybraných školních učebnic. Praha, 2010. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze, Fakulta přírodovědecká. Vedoucí práce doc. PaedDr. RNDr. Milada Švecová, CSc.
- PRŮCHA, J., Moderní pedagogika. 3. vydání. Praha: Portál, 2005. s. 481, ISBN: 80-7367-047X.
- PRŮCHA, J., Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998
- TANNENBERGROVÁ, P. Analýza didaktické vybavenosti učebnic dějepisu pro 6. a 7. ročník základní školy. Brno, 2011. Disertační práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc.
- VRBÍK, V., MICHALÍK, P. Možné užití multimediálních aplikací v eLearningu. In Přístupy k evaluaci eLearningu. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 2012, s. 127-141. ISBN: 978-80-7464-121-3
- WEINHÖFER, M. Metody tvorby učebnic zeměpisu pomocí analýzy učebnic zeměpisu. Brno, 2011. Disertační práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.