Trends in education, 2015 (vol. 8), issue 1
TVV 2015, 8(1):371-376
COMPARISON OF THE RESULTS OF WORD PROBLEMS´ SOLVING AT PRIMARY AND SECONDARY SCHOOLS
- Katedra přírodních věd, Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, Okružní 570/10, 370 01 České Budějovice
The essay deals with the comparison of the marking of word problems which were solved by primary school pupils and secondary school students in the South Bohemia region. They were solving several types of word problems. The results were assessed in groups - word problems solved by girls, word problems solved by boys and also all results. On this base, the differences in solving the word problems between girls and boys and the differences in solving different types of word problems such as the word problems on the whole and parts, on mixtures, on movement and on common work were found out.
Keywords: word problem, assessment, comparison of results, differences.
Published: July 1, 2015 Show citation
References
- BĚLOUN, F. a kol. Sbírka úloh z matematiky pro základní školu. Praha: Prometheus, 2001, dotisk 8., upraveného vydání, 256 s. ISBN 80-7196-104-3.
- CZUDEK, P. a kol. Slovní úlohy řešené rovnicemi pro žáky a učitele ZŠ, studenty a profesory SŠ. Praha: sdružení podnikatelů HAV, 1998, 1. vydání, 156 s.
- KALOVÁ, J. Jsou aplikační úlohy ve výuce matematiky vždy přínosem? In Setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol, sborník příspěvků celostátní konference. Plzeň, 2014, 1. vydání, s. 95-101. ISBN978-80-86843-45-2.
- KALOVÁ J. Application in Mathematical education. Proceedings of ICPM '14, Liberec, 2014, ISBN 978-80-7494-108-5.
- ŠÍMA, F. Matematizace reálných situací a slovní úlohy. UP Olomouc, disertační práce, 2013, 197 s.
- TRÁVNÍČEK, S. Oprava písemek z matematiky. UP Olomouc, 2006, 168 s. ISBN 80-2441556-9.
- TRÁVNÍČEK, S. Pojďme na to s matematikou (a někdy i s počítačem). Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 2013.
- VEJSADA, F., TALAFOUS, F. Sbírka úloh z matematiky pro gymnasia. Praha, SPN, 1969, 1. vydání, 688 s. 1271/15-534-69.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.