Trends in education, 2016 (vol. 9), issue 1
TVV 2016, 9(1):221-224 | DOI: 10.5507/tvv.2016.031
TEACHING METHODS USED IN TEACHING VOCATIONAL COURSES FOCUSED ON ELECTRICAL ENGINEERING
- Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 789 01 Olomouc
The paper tries to describe the modern trends in teaching electrical engineering subjects, especially conceived teaching methods (teaching method) as a system of teaching activities, teachers of vocational subjects electrical orientation toward learning activities of students to achieve educational goals outlined in electrical training. Different teaching methods obviously put different demands on teachers and pupil activity - their independence and creativity, while electrical engineering because of its location requires abstraction is so specific area that the teacher puts in the direction of increased demand compared to other disciplines. And despite the fact that the teacher must always specify educational goals, develop the curriculum, schedule inducing the learning activities of students, teaching pupils convey information and tasks, to check the results of their ongoing learning and plan the next course of instruction, as well as in other subjects.
Keywords: Education; teaching of electrical engineering; teaching methods; Specialist didactics; electrical engineering
Published: July 1, 2016 Show citation
References
- ROTPORT M. Pedagogická a psychologická složka standardu učitele odborných předmětů. In. Příprava kvalifikačního standardu pro učitele odborných předmětů a odborného výcviku, Praha, NÚOV, s. 13. ISBN 978-80-87063-12-5.
- ASTALOS O. Kompetence učitele odborných předmětů a jejich zajištění ve studijním programu vysokoškolského vzdělávání. In. Potřebujeme profesní standard učitelů odborných předmětů a odborného výcviku?, Praha, NÚOV, s. 4. ISBN 978-80-85118-09-4.
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. 1. vyd. Brno: Paido, 2003, 219 s. ISBN 80731-5039-5.
- DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4515-1.
Go to original source...
- HAVELKA Martin, Jiří KROPÁČ, Čestmír SERAFÍN, Miroslav CHRÁSKA a Pavlína ČÁSTKOVÁ. The Choice of Educational and Professional Path of Basic School Pupils as a Component of the Realisation of the Technical Education. Turkish Online Journal of Educational Technology, 2015, p. 552-558. ISSN 2146-7242.
- KRAUSE, Doerthe and Peter EYERER. Schulprojekte managen - TheoPrax Methodik in Ausund Weiterbildung. W. Bertelsmann Verlag, Bielefeld, Dezember 2007, ISBN 978-3-7639-36182.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.