Trends in education, 2020 (vol. 13), issue 1
TVV 2020, 13(1):43-52 | DOI: 10.5507/tvv.2020.006
DEVELOPING CONSTRUCTION SKILLS - A NECESSARY PART OF ROBOTICS
- Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5,
- 771 40 Olomouc, ČR
Historically, everyone had thought that robotics is programming that belongs in computer science lessons. This is no longer the case. More important than the knowledge of programming language is the development of computer and logical thinking and other competences. Teaching robotics today is actually part of polytechnic education. In elementary schools, various robotic toys and programmable kits are used in teaching. Robotic toys are constructively designed and are programmable. We have to assemble robots first from robotic kits and we need construction skills to do this. We will show you where to develop these design skills and which kits we use for this.
Keywords: robotics, robotic toys, construction kits, man and the world of work, elementary school
Received: December 12, 2019; Accepted: April 29, 2020; Prepublished online: May 18, 2020; Published: November 1, 2020 Show citation
References
- Bárta, D. (2014). Konstrukční stavebnice ve fyzice: bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita,Pedagogická fakulta, Katedra technické a informační výchovy. Vedoucí bakalářské práce Ing. ZdeněkHodis, Ph.D. 67 p.
- Friedmann, Z. a Pecina P. (2013). Didaktika odborných předmětů technického charakteru. Učební text. BRNO: Masarykova univerzita. 88 p. ISBN 978-80-210-6300-6.
- Havelka, M. & Stoffová, V. (2017). Robotika - Stavba a programování robotů (LEGO Mindstorms NXT a EV3) 1. vyd. Olomouc : Pedgogická fakulta UP v Olomouci. 85 p.
- Kosztyu, G. (2013). Robotika az alapiskolában - Robotika v základnej škole (diplomová práca). Komárno: Univerzita J. Selyeho, Pedagogická fakulta. 70 p.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1.9. 2017. [online]. Praha: MŠMT, 2017. 166 s. [cit. 2019-11-27]. Dostupné z WWW:< http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladnivzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-programpro-zakladni-vzdelavani>.
- Stoffová, V. & Zboran, M. (2018). Hravá forma stavby a programovania robotov na základnej škole. In: Trendy ve vzdělávání, 11, č. 2. pp. 130 - 139. ISSN 1805-8949
Go to original source...
- Stoffová, V. & Havelka, M. (2018). Práca s robotickými stavebnicami na 2. stupni ZŠ - Zbierka riešených úloh. 1. vyd. Olomouc: Pedgogická fakulta UP v Olomouci. 66 p.
Go to original source...
- STOFFOVÁ, V. & .TAKÁČ, O. (2013). Robotické stavebnice v príprave učiteľov informačnej výchovy (Robot kits in teachers preparation for information education). In Havelka, M., Chráska, M., Klement, M., Serafín, Č. (ed.): Trendy ve vzdělávání. Olomouc : agentura GEVAK s.r.o., 2013. pp. 315-322. ISBN 978-80-86768-52-6 / ISSN 1805-8949
- Večeřová, L. (2016). Využití konstrukčních stavebnic na základních školách: diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra technické a informační výchovy. Vedoucí diplomové práce Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D. 84 p.
- Zboran, M. (2017). Využitie robotických stavebníc na základných školách. Rigorózna práca, Trnavská univerzita. Pedagogická fakulta, katedra matematiky a informatiky. Vedúci rigoróznej práce: prof. Ing. Veronika Stoffová, CSc. Trnava: Pedagogická fakulta TU. 133 p.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.