Trends in education, 2021 (vol. 14), issue 2

TVV 2021, 14(2):54-59 | DOI: 10.5507/tvv.2022.003

SAFETY AND PREVENTION OF RISKY BEHAVIOR IN THE NEW INFORMATICS CURRICULUM

MIKOVÁ Jana
Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci,
Žižkovo nám. 5, 771 40, Olomouc, Česká republika

With the approval of the State Policy in Electronic Communications Digital Czechia v. 2.0, The Road to the Digital Economy in 2013, the then government showed how important the development of digital communications is for our country. It is not just about the technologies themselves, but also about educating students in the field of digital technologies and computer thinking. In this context, the Digital Education Strategy until 2020 was created in 2014, on the basis of which the Framework Educational Program for Basic Education (FEP ZV) was revised. The revised FEP ZV came into effort at the beginning of 2021. A fundamental change has been the thematic unit Informatics, which includes a new concept of education in this area. Among other things, there is more room for teaching about safety and the prevention of risky behavior on the Internet, which is very important for students in today's digital society. This article contains research of the available literature, which will serve as a basis for the planned study.

Keywords: risky behavior, digital literacy, new curriculum

Received: May 30, 2021; Revised: September 6, 2021; Accepted: January 5, 2022; Prepublished online: January 5, 2022; Published: February 1, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
MIKOVÁ, J. (2021). SAFETY AND PREVENTION OF RISKY BEHAVIOR IN THE NEW INFORMATICS CURRICULUM. Trends in education14(2), 54-59. doi: 10.5507/tvv.2022.003
Download citation

References

  1. Basl, J., Bird, L., Boudová, S., & Tomášek, V. (2015). Mezinárodní šetření ICILS 2013: Shody a rozdíly v počítačové a informační gramotnosti mezi vybranými evropskými zeměmi (1 ed.). Česká školní inspekce. https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/ Mezin%c3%a1rodn%c3%ad%20%c5%a1et%c5%99en%c3%ad/ICILS_2013_shody_rozdily_infgr.pdf
  2. Buchanan, R., Southgate, E., Smith, S., Murray, T., & Noble, B. (2017). Post no photos, leave no trace: Children's digital footprint management strategies. E-Learning and Digital Media, 14(5), 275 - 290. https://doi.org/10.1177/2042753017751711 Go to original source...
  3. CSTA: Progression of Computer Science Teachers Association (CSTA) K-12 Computer Science Standards, Revised 2017. (2019). In CSTA. Computer Science Teachers Association. https://csteachers.org/documents/en-us/d227e2a4-ce35-434e-a20b-24355d11b015/1/
  4. Kohout, R., & Karchňák, R. (2016). Bezpečnost v online prostředí (1 ed.). Biblio Karlovy Vary z. s. https://www.internetembezpecne.cz/wp-content/uploads/2017/03/Roman-Kohout-Bezpecnost-v-online-prostredi.pdf
  5. Kopecký, K., & Krejčí, V. (2010). Rizika virtuální komunikace: Příručka pro učitele a rodiče (1 ed.). NET UNIVERSITY, s.r.o. http://www.praminek.cz/wp-content/uploads/2020/09/Rizika-virtualni-komunikace.pdf
  6. Kopecký, K., Szotkowski, R., & Krejčí, V. (2015). RIZIKOVÉ FORMY CHOVÁNÍ ČESKÝCH A SLOVENSKÝCH DĚTÍ V PROSTŘEDÍ INTERNETU (1 ed.). Univerzita Palackého v Olomouci. https://e-bezpeci.cz/ index.php/ke-stazeni/odborne-studie/75-rizikove-chovani-ceskych-a-slovenskych-deti-v-prostredi-internetu-2015-monografie/file Go to original source...
  7. Kožíšek, M., & Písecký, V. (2016). Bezpečně na internetu: Průvodce chováním ve světě online (1 ed.). Grada Publishing, a. s. https://obalky.kosmas.cz/ArticleFiles/217738/auto_preview.pdf/ FILE/bezpecne-na-internetu-auto_preview.pdf
  8. Özgür, H. (2020). A Systematic Review on Cyberbullying Interventions and Preventions. Shanlax International Journal of Education, 9(1), 11-26. https://doi.org/https://doi.org/10.34293/ education.v9i1.3373 Go to original source...
  9. Revize RVP ZV. (2021). In Pedagogická komora. https://www.pedagogicka-komora.cz/2021/02/aktualni-tema-revize-rvp-zv.html
  10. Růžičková, D. (2019). Přehled podkladů k revizím ICT kurikula. In Národní ústav pro vzdělávání. Národní ústav pro vzdělávání. http://www.nuv.cz/file/4208/
  11. RVP ZV 2021. (2021). In NÚV - Národní ústav pro vzdělávání. NÚV - Národní ústav pro vzdělávání. http://www.nuv.cz/file/4982/
  12. V sítí: O filmu. (2020). V síti. Retrieved 2021-05-30, from https://vsitifilm.cz/o-filmu.html
  13. van Oosten, J., & Vandenbosch, L. (2017). Sexy online self-presentation on social network sites and the willingness to engage in sexting: A comparison of gender and age. Journal of Adolescence, 54, 42-50. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2016.11.006 Go to original source...
  14. Wagner, J. (2021). Robert Plaga: Dopis ředitelům škol k revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. In Pedagogicke.info: Server pro pedagogy a jinou zvířenu. Pedagogické.info. http://www.pedagogicke.info/2021/02/robert-plaga-dopis-reditelum-skol-k.html

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.