Trends in education, 2019 (vol. 12), issue 2

TVV 2019, 12(2):5-19 | DOI: 10.5507/tvv.2019.005

BOOKBINDING AS PART OF TECHNICAL EDUCATION IN ELEMENTARY SCHOOL

SPURNÁ Jitka, BASLER Jaromír, MRÁZEK Michal
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci

Crafts, traditional manual production, creativity, and originality are traditional and historically contingent concepts closely associated with human activity in the manufacture of practical but also artistic products. People turn to these unique products with a nostalgic vision in order to break out of the current trend of industrial uniformity, which bears the signs of production procedures based on automation, digitalization, use of robots, and other technologically advanced production processes. The life of today’s generation of children is dominated by information and communication technology. Educational strategies emphasize the development of competences focusing on the knowledge and skills of using modern technology, and thus react to the requirements of high-tech industry. However, experts in technical training emphasise the fact that we tend to forget the development of manual skills, technical creativity, and students’ positive attitudes to crafts. Students must be provided with sufficient technical education so that technology becomes part of their everyday life in the modern as well as traditional form. The implementation of technical education is an increasingly discussed topic, and in the context of technical advancement it appears necessary to innovate the system of education already in elementary school. Bookbinding is one of the oldest crafts, but is on the decline in the context of the development of modern ICT technology. The present paper describes selected technological procedures of manual bookbinding production and gives an example of good practice concerning the implementation of a selected procedure in technical education in elementary school.

Keywords: bookbinding, manual bookbinding production, technical education, elementary school

Received: September 30, 2019; Accepted: November 6, 2019; Prepublished online: December 4, 2019; Published: December 30, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
SPURNÁ, J., BASLER, J., & MRÁZEK, M. (2019). BOOKBINDING AS PART OF TECHNICAL EDUCATION IN ELEMENTARY SCHOOL. Trends in education12(2), 5-19. doi: 10.5507/tvv.2019.005
Download citation

References

  1. Čabalová, E. (2014). Nápady a výpůjčky: inovace studijních programů hudební a výtvarné umění Ostravské univerzity. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  2. Doležal, J. (1987). Vazby knih. 3. vyd. Praha: Státní nakladatelství technické literatury.
  3. Dostál, J. (2018). Podkladová studie - Člověk a technika. Praha: NÚV. [online] Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/3517/
  4. Dostál, J. (2011). Teoretické základy technických předmětů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  5. Easton, S. (2010). Woodburning with style. East Petersburg, PA: Fox Chapel Pub.
  6. Friedmann, Z. (1997). Technické předměty na základní škole: (příručka pro učitele). Brno: Masarykova univerzita.
  7. Klimeš, L. (1998). Slovník cizích slov. 6. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství,
  8. Král, J. (1999). Moderní knihařství: souborné zpracování poznatků oboru. Brno: Knihař.
  9. Polygrafické taháky. (2014). Zušlechťování. Polygraficketahaky.cz [online]. Dostupné z: https://www.polygraficketahaky.cz/dokoncujici_zpracovani_2_zuslechtovani
  10. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2017). Praha: MŠMT, [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/43792/
  11. Spurná, J. (2019). Implementace knižních vazeb do výuky technicky zaměřených předmětů na druhém stupni ZŠ. Bakalářská práce. Olomouc: Univerzita Palackého, DOI: 10.5507/tvv.2019.005 Trendy ve vzdělávání 2019 Go to original source...
  12. Stoffa, J. (2000). Terminológia v technickej výchove. 2. opr. a dopl. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého.
  13. Strádal, J. (2007). Člověk a svět práce pro 6.-9. ročník základních škol: příprava na volbu povolání. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna.
  14. Šporková, S. (2012). Scrapbooking: alba, přání, notýsky. Praha: Grada.
  15. Vakrčka, A. (1979). Knihařství: technologie ruční výroby: učební text pro OU a UŠ. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  16. Vohlídková, I. (2015). Scrapbooking: papír s příběhem. Brno: Zoner Press.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.