Trendy ve vzdělávání, 2019 (roč. 12), číslo 2
TVV 2019, 12(2):5-19 | DOI: 10.5507/tvv.2019.005
KNIHAŘSTVÍ JAKO SOUČÁST TECHNICKÉ VÝCHOVY NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE
- Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
Řemesla, tradiční ruční výroba, tvořivost a originalita jsou významově tradiční, historicky podmíněné pojmy, které úzce souvisejí s lidskou činností při výrobě praktických, ale i uměleckých produktů. Lidé se k takovýmto jedinečným produktům ubírají s určitou nostalgickou vizí, vymanit se z uniformity současného trendu průmyslové jednotvárnosti, která nese znaky výrobních postupů založených na automatizaci, digitalizaci, robotizaci a dalších technologicky–moderních procesech výroby. Pro dnešní generace dětí je charakteristický život, v němž převládají informační a komunikační technologie. Vzdělávací strategie akcentují rozvoj kompetencí směřujících ke znalostem a dovednostem práce s moderními technologiemi, a reagují tak na požadavky technologicky vyspělého průmyslu. Odborníci na technické vzdělávání již ale poukazují na fakt, že se často zapomíná na rozvíjení manuální zručnosti, technické tvořivosti a na vedení žáků k pozitivnímu postoji k řemeslům. Je důležité, aby bylo žákům poskytnuto technické vzdělání v takové míře, aby se pro ně technika stala součástí běžného života v moderní i tradiční podobě. Realizace technického vzdělávání je čím dál více diskutované téma a je důležité v souvislosti pokrokem techniky inovovat také samotné vzdělávání žáků již na základních školách. Knihařské řemeslo je jedno z nejstarších řemesel, avšak v souvislosti s rozvojem moderních ICT technologií je toto řemeslo spíše na ústupu. V rámci předkládaného článku jsou popsány vybrané technologické postupy ruční knihařské výroby a je uveden příklad dobré praxe implementace vybraného postupu do technických předmětů v rámci technické výchovy na základní škole.
Klíčová slova: knihařství, ruční knihařská výroba, technická výchova, základní škola
Vloženo: 30. září 2019; Přijato: 6. listopad 2019; Zveřejněno online: 4. prosinec 2019; Zveřejněno: 30. prosinec 2019 Zobrazit citaci
Reference
- Čabalová, E. (2014). Nápady a výpůjčky: inovace studijních programů hudební a výtvarné umění Ostravské univerzity. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
- Doležal, J. (1987). Vazby knih. 3. vyd. Praha: Státní nakladatelství technické literatury.
- Dostál, J. (2018). Podkladová studie - Člověk a technika. Praha: NÚV. [online] Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/3517/
- Dostál, J. (2011). Teoretické základy technických předmětů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Easton, S. (2010). Woodburning with style. East Petersburg, PA: Fox Chapel Pub.
- Friedmann, Z. (1997). Technické předměty na základní škole: (příručka pro učitele). Brno: Masarykova univerzita.
- Klimeš, L. (1998). Slovník cizích slov. 6. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství,
- Král, J. (1999). Moderní knihařství: souborné zpracování poznatků oboru. Brno: Knihař.
- Polygrafické taháky. (2014). Zušlechťování. Polygraficketahaky.cz [online]. Dostupné z: https://www.polygraficketahaky.cz/dokoncujici_zpracovani_2_zuslechtovani
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2017). Praha: MŠMT, [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/43792/
- Spurná, J. (2019). Implementace knižních vazeb do výuky technicky zaměřených předmětů na druhém stupni ZŠ. Bakalářská práce. Olomouc: Univerzita Palackého, DOI: 10.5507/tvv.2019.005 Trendy ve vzdělávání 2019
Přejít k původnímu zdroji...
- Stoffa, J. (2000). Terminológia v technickej výchove. 2. opr. a dopl. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Strádal, J. (2007). Člověk a svět práce pro 6.-9. ročník základních škol: příprava na volbu povolání. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna.
- Šporková, S. (2012). Scrapbooking: alba, přání, notýsky. Praha: Grada.
- Vakrčka, A. (1979). Knihařství: technologie ruční výroby: učební text pro OU a UŠ. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Vohlídková, I. (2015). Scrapbooking: papír s příběhem. Brno: Zoner Press.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.