Trendy ve vzdělávání, 2023 (roč. 16), číslo 1

Informační a komunikační technologie ve vzdělávání

MOŽNOSTI REALIZACE PŘIROZENÝCH A TECHNOLOGICKÝCH METOD PROKTORINGU V RÁMCI TESTOVACÍHO SYSTÉMU UNIFOR

KLEMENT Milan

TVV 2023, 16(1):13-20 | DOI: 10.5507/tvv.2023.007  

Z důvodu omezení kontaktní výuky, vyvolaných omezeními v rámci pandemie Covid-19, bylo nuceno mnoho vysokoškolských institucí po celém světě přesunout výuku do on-line prostředí.  I Univerzita Palackého a její Pedagogická fakulta tedy v době pandemie, stejně jako celá řada vysokoškolských institucí, řešila problém týkající se realizace hromadných on-line přijímacích testů ke studiu, neboť hrozilo, že se uchazeči o studium nebudou schopni osobně těchto testů účastnit. Jelikož v té době nebyl na trhu dostupný komerční systém, který by tyto požadavky splňoval a zároveň byl i z hlediska finančních nákladů přijatelný, zahájila fakulta práce na vývoji...

Technika a didaktika technických předmětů

BEZPEČNOST PŘI PRACOVNÍCH ČINNOSTECH V POLYTECHNICKÉ PŘÍPRAVĚ ZÁKLADNÍ ŠKOLY

SERAFÍN Čestmír

TVV 2023, 16(1):5-12 | DOI: 10.5507/tvv.2023.005  

Polytechnická výchova se v poslední dekádě dostává výrazněji do popředí zájmu. Příspěvek se zabývá bezpečností a ochranou zdraví žáků v rámci vzdělávacího procesu na základní škole právě v souvislosti s realizací technické, resp. polytechnické výchovy, a tedy pracovních činností ve školních nebo i sdílených dílnách. V příspěvku je zmapována oblast uplatnění zásad bezpečnosti a ochrany zdraví v prostředí základní školy při pracovních činnostech žáků, zejména pak otázka úrazovosti ve školních dílnách. Otázka rizik úrazů v souvislosti s používáním konkrétních druhů pracovních nástrojů je diskutována s výsledky výzkumného šetření mezi...

EXPERIMENTÁLNE ORIENTOVANÝ MODEL VZDELÁVANIA V NIŽŠOM STREDNOM VZDELÁVANÍ V PREDMETE TECHNIKA

KVASNOVÁ Petra, ĎURIŠ Milan

TVV 2023, 16(1):21-28 | DOI: 10.5507/tvv.2023.008  

Príspevok je zameraný na návrh a realizáciu experimentov vo vzdelávaní žiakov v nižšom strednom vzdelávaní v predmete Technika. Súčasné potreby vzdelávania žiakov v predmete Technika sú zamerané predovšetkým na praktické činnosti a na tvorivej myšlienkovej spoluúčasti a spolupráci žiakov a z toho dôvodu sme sa zamerali na model vzdelávania, ktorý vychádza práve z experimentálnych východísk. Ďalšou potrebou ktorá musí byť splnená je čo najnižšie finančné zaťaženie učiteľov pri príprave daných experimentov. Z toho dôvodu sme sa zamerali na experimentálne overenie vlastností materiálov využitím dostupných materiálov a zariadení, ktoré nezaťažia...


VÝSKUM MIERY KORELÁCIE MEDZI VEDOMOSŤAMI A ZRUČNOSŤAMI RIEŠIŤ PROBLÉMOVÉ ÚLOHY V TECHNICKOM VZDELÁVANÍ

ŽÁČOK Ľubomír, KUČERKA Martin, STEBILA Ján, KVASNOVÁ Petra, KRIŠŤÁK Ľuboš

TVV 2023, 16(1):29-39 | DOI: 10.5507/tvv.2023.006  

Potreby slovenského priemyslu si dnes vyžadujú výbornú technickú úroveň a pripravenosť pracovníkov riešiť každodenné technické problémy v praxi. Základné a následne postupné zdokonaľované technické poznatky by si mal edukant osvojiť na primárnom a nižšom strednom stupni vzdelávania. Spoznávanie technických javov a zákonitostí prebieha v kognitívnej a psychomotorickej oblasti. Práve tieto dve oblasti vzdelávania sú veľmi dôležité v predmete technika pre efektívne porozumenie učivu.  Vo vedeckej štúdii sa zameriavame na výskum zameraný na vzťah medzi teoretickými vedomosťami a praktickými zručnosťami pri riešení problémových úloh v technickom vzdelávaní....