Trendy ve vzdělávání, 2021 (roč. 14), číslo 1

Edukační technologie a inovace technického vzdělávání

KOMPETENCE A PROFESNÍ KOMPETENCE UČITELE JAKO ZÁKLADNÍ TERMINOLOGICKÉ POJMY

BASLER Jaromír

TVV 2021, 14(1):4-12 | DOI: 10.5507/tvv.2021.002

V odborné literatuře se velmi často setkáváme s pojmem kompetence, nejčastěji v kontextu vzdělávání s odvozeným pojmem profesní kompetence učitele. V těchto odborných pojmech panuje výrazná nejednotnost. Cílem předkládaného příspěvku je provedení analýzy odborných zdrojů, které se těmito pojmy zabývají a předložit význam pojmů kompetence a profesní kompetence učitele v kontextu současné pedagogické teorie. Logicky příspěvek nejprve analyzuje pojem kompetence a následně analyzuje odvozený pojem profesní kompetence učitele.

JAK A PROČ UČIT O DISTRIBUCI SLUNEČNÍ ENERGIE V KRAJINĚ: VYUŽITÍ TERMOVIZE A DALŠÍCH DIGITÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ V RÁMCI INOVACE VÝUKY PŘÍRODOPISU NA ZŠ

RYPLOVÁ Renata, POKORNÝ Jan, HOTAŘOVÁ Natálie

TVV 2021, 14(1):21-27 | DOI: 10.5507/tvv.2021.003

Moderní technologie se stále častěji uplatňují i ve výuce přírodopisu. Jednoduché termokamery mohou být používány s výhodou v terénní výuce mezipředmětového tématu funkce vegetace v našem životním prostředí. Vegetace hraje významnou roli v distribuci solární energie a koloběhu vody v krajině. Rostliny využívají většinu dopadající sluneční energie na výpar vody z listů. Ochlazují tak sebe i své okolí. Sluneční energie vázaná ve vodní páře se potom na chladných místech při kondenzaci zpět na vodu uvolňuje a své okolí ohřívá. Díky těmto procesům tepelné výměny vegetace ovlivňuje místní klima a vyrovnává teplotní výkyvy. Tepelné změny na povrchu a v okolí...

UČEBNÉ ZDROJE UČITEĽOV TECHNIKY NA ZÁKLADNÝCH ŠKOLÁCH V SR

LUKÁČOVÁ Danka, BÁNESZ Gabriel, VRAŇÁKOVÁ Zuzana

TVV 2021, 14(1):28-34 | DOI: 10.5507/tvv.2021.004

Základným pilierom učiteľov základných škôl vo výučbe sú obsahové a výkonové štandardy predmetov a učebné zdroje jednotlivých vyučovacích predmetov. Dostupnosť učebníc  na Slovensku v ostatných rokoch zaostáva, učitelia avizujú ich nedostatok pre žiakov. Predmet technika prešiel od roku 2015 zásadnými obsahovými zmenami, ktoré vyžadujú ich reflexiu v nových učebniciach i pracovných zošitoch. Cieľom tohto príspevku je vyhodnotiť dostupnosť učebných zdrojov pre predmet technika so zameraním na elektronické učebné zdroje. Na výskum bol použitý dotazník vlastnej konštrukcie, ktorý bol zaslaný na 110 základných škôl s návratnosťou 46 %. Výsledky dotazníka...

TECHNICKÉ VZDELÁVANIE V KONTEXTE DIŠTANČNEJ VÝUČBY

HUĽOVÁ Zlatica, TOKOŠ Peter

TVV 2021, 14(1):35-44 | DOI: 10.5507/tvv.2021.005

Význam a potreba technického vzdelávania v Slovenskej republike sú nespochybniteľné. Práve preto je v súčasnosti nutné zdôrazňovať potrebu technického vzdelávania mladých ľudí a v čase uchádzania sa o ďalšie štúdium a vzdelávanie apelovať na fakt, že každý žiak, študent, má v rukách svoju budúcnosť. Musíme ale konštatovať, že záujem o štúdium technických odborov na stredných odborných školách je nižší, žiaci majú často problémy zvládať takýto druh štúdia a následne sa úspešne adaptovať na trhu práce. Technické vzdelávanie je náročné, hlavne pri realizácii dištančnou formou. V tomto článku budeme prezentovať získané poznatky i skúsenosti z vyučovania...

VLIV ELEKTROMAGNETICKÉHO ZÁŘENÍ NA LIDSKÝ ORGANISMUS

RUDOLF Ladislav

TVV 2021, 14(1):45-52 | DOI: 10.5507/tvv.2021.006

Článek si klade za cíl seznámit veřejnost se základními otázkami účinků elektromagnetického pole na člověka a případných zdravotních rizik. Od začátku 20. století se používá mnoho elektrotechnických a elektronických zařízení, které od základů změnili životní styl. V posledních dvaceti letech došlo navíc k enormnímu nárůstu využívání bezdrátové komunikace jako nikdy v historii od zavedení rozhlasového vysílání v roce 1923 a televizního vysílání v roce 1953, kde na území Československa bylo několik vysílačů s vyšším výkonem 10 až 1000 kW, umístěných většinou mimo velká města. V současnosti používáme vysílače s výkony 10 W až 70 W, v počtu kolem...

Informační a komunikační technologie ve vzdělávání

TRENDY URČOVÁNÍ ÚROVNĚ INFORMATICKÉHO MYŠLENÍ U ŽÁKŮ

BRYNDOVÁ Lucie

TVV 2021, 14(1):13-20 | DOI: 10.5507/tvv.2021.001

Současný celosvětový trend implementace rozvoje informatického myšlení do kurikula přináší mimo jiné i diskusi určování rozvoje úrovně informatického myšlení u žáků. S ohledem na v tuzemsku vrcholící revizi RVP v oblasti Informatiky a ICT podle Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020, je vývoj standardizovaných prostředků a metod pro rozvoj a testování informatického myšlení u žáků základních a středních škol jedním z nejaktuálnějších pedagogických témat. Příspěvek představuje základní možnosti testování informatického myšlení a diskutuje jejich použití na školách v České republice.