Trendy ve vzdělávání, 2021 (roč. 14), číslo 1

TVV 2021, 14(1):4-12 | DOI: 10.5507/tvv.2021.002

KOMPETENCE A PROFESNÍ KOMPETENCE UČITELE JAKO ZÁKLADNÍ TERMINOLOGICKÉ POJMY

BASLER Jaromír
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci,
Žižkovo nám. 5, 771 40, Olomouc, ČR

V odborné literatuře se velmi často setkáváme s pojmem kompetence, nejčastěji v kontextu vzdělávání s odvozeným pojmem profesní kompetence učitele. V těchto odborných pojmech panuje výrazná nejednotnost. Cílem předkládaného příspěvku je provedení analýzy odborných zdrojů, které se těmito pojmy zabývají a předložit význam pojmů kompetence a profesní kompetence učitele v kontextu současné pedagogické teorie. Logicky příspěvek nejprve analyzuje pojem kompetence a následně analyzuje odvozený pojem profesní kompetence učitele.

Klíčová slova: kompetence, profesní kompetence učitele, terminologie

Vloženo: 1. červen 2020; Přijato: 18. leden 2021; Zveřejněno online: 19. únor 2021; Zveřejněno: 1. říjen 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
BASLER, J. (2021). KOMPETENCE A PROFESNÍ KOMPETENCE UČITELE JAKO ZÁKLADNÍ TERMINOLOGICKÉ POJMY. Trends in education14(1), 4-12. doi: 10.5507/tvv.2021.002
Stáhnout citaci
PDF bude odemčeno 1.10.2021

Reference

  1. Barnett, R. (1994). The Limits of Competence: Knowledge, Higher Education and Society. Buckingham: Open University Press.
  2. Darling-Hammond, L. (2000). Teacher Quality and Student Achievement: A Review of State Policy Evidence. Education Policy Analysis Archives, 8(1). Přejít k původnímu zdroji...
  3. Duismann, G. (2005). Selbst - und Sozialkompetenzen - auch eine Aufgabe für die Arbeitslehre. Unterricht - Arbeit + Technik, 27(7).
  4. Evans, F. J. (2002). Effective Teachers: An investigation from the Perspectives of Elementary School Students. Action Teacher Education, 24(3), s. 267-287. Evropská komise. (2017). Sdělení komise evropskému parlamentu, radě, evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a výboru regionů: Rozvoj škol a vynikající výuka poskytující výborný start do života [online]. 1-12 [cit. 2020-05-27]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2017/CS/COM-2017-248-F1-CS-MAIN-PART-1.PDF Přejít k původnímu zdroji...
  5. Goulliová, K., (1997). Celoživotní učení pro všechny: zasedání Výboru pro vzdělávání OECD na úrovni ministrů ve dnech 16.-17. ledna 1996. Praha: Učitelské noviny - Gnosis.
  6. Hanusek, A. E., Kain, F. J. & Rivkin, G. S. (2005). Teachers, Schools, and Academic Achievement, Econometrica, 73(2), s. 417-458. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Harris, A. (1998). Effective teaching: A review of the literature. School Leadership & Management, 18(2), s. 169-183. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Helus, Z. (2001). Alternativní pohled na kompetence učitele. In: Walterová, E. Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávací a podpůrný systém (2. díl). Praha, PedF UK, s. 44-49.
  9. Hladík, J. (2010). Konstrukce a modely multikulturních kompetencí. Pedagogická orientace, 20(4), s. 27-47.
  10. Hrmo, R. & Turek, I. (2003). Kľúčové kompetencie I. Bratislava: Slovenská technická univerzita v Bratislavě.
  11. Jakubovská, V., Jonášková, G. & Predanocyová, L. (2016). Učiteľ a jeho kompetencie. Boskovice: Albert.
  12. Janík, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido.
  13. Janík, T. (2006). Znalostní základ učitelovy kompetence In: Doležalová, J. & Vrabcová, D. Kompetence učitele na pozadí současné kurikulární reformy. Hradec Králové: Gaudeamus.
  14. Jung, E. (2005). Die Bedeutung des berufspädagogischen Kompetenzmodells für die aktuelle Kompetenzdiskussion und Gestaltung von Curricula zur arbeitsorientierten Bildung. Unterricht - Arbeit +Technik, 26(7), s. 53-56.
  15. Klieme, E., Maag-Merki, & Hartig, J. (2010). Kompetence a jejich význam ve vzdělávání. Pedagogická orientace, 20(1), 104-119.
  16. Kotásek, J. (1997). Učení je skryté bohatství: zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  17. Kotásek, J. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Tauris.
  18. Kubrický, J. (2015). Kompetence učitele v oblasti využívání www stránek pro výuku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Lukášová, H. (2003). Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů: (teorie, výzkum praxe). Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta.
  20. Minor, L. C. (2002). Preservice Teachers'Beliefs and Their Perceptions of Characteristics of Effective Teachers. Journal of Educational Research, 96(2), s. 116-127. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Myers, C. B. & Myers, L. K. (1995). Effective teaching practices. In The Professional Educator. Boston: Wadsworth, s. 82-115.
  22. Průcha, J. (2005). Rámcové vzdělávací programy: problém vymezování "kompetencí žáků". Pedagogika, 55(1), s. 26-36.
  23. Průcha, J. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
  24. Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. 7. vyd. Praha: Portál.
  25. Skalková, J. (2005). Rámcové vzdělávací programy - dlouhodobý úkol. Pedagogika, 55(1), s. 4-19.
  26. Spilková, V. & Vašutová, J. (2008). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání: výzkumný záměr: úvodní teoreticko-metodologické studie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
  27. Spilková, V. (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
  28. Terhart, E. (2000). Perspektiven der Lehrerbildung in Deutschland. Weinheim und Basel: Beltz.
  29. Trunda, M. (2016). Zákon o pedagogických pracovnících a navazující školské předpisy. 3. vydání. Třinec: RESK, spol. s r.o.
  30. Vašutová, J. (2001). Model tvorby profesního standardu učitelů. In: Walterová, E. Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávací a podpůrný systém (2. díl). Praha, PedF UK, s. 44-49.
  31. Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
  32. Vašutová, J. (2007). Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
  33. Vašutová, J. (2008). Vzděláváme budoucí učitele: nové přístupy k pedagogicko-psychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál.
  34. Veteška, J. & Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada.
  35. Veteška, J. (2010). Kompetence ve vzdělávání dospělých. Praha: UJAK.
  36. Weinert, F. E. (2001). Concept of Competence: A Conceptual Clarification. In Rychen, D. S. & Salganic, L. H., Defining and Selecting Key Competencies. Göttingen: H. and H. Publisher, s. 45-65.
  37. Westera, W. (2001). Competences in education: a confusion of tongues. Journal of Curriculum Studies, 1, s. 75-88. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Wong, H. K. & Wong, M. T. (1998). How to be an effective teacher: The first days of school. Mountain View, CA: Harry Wong Publications.
  39. Woodruffe, Ch. (1993). What Is Meant by a Competency? Leadership & Organization Development Journal, 14(1), s. 29-36. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Zabala, A. & Arnau, L. (2007). 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar