Trendy ve vzdělávání, 2018 (roč. 11), číslo 2

SOUČASNÉ TENDENCE V OBLASTI POČÍTAČOVÝCH HER

BASLER Jaromír, MRÁZEK Michal

TVV 2018, 11(2):5-16 | DOI: 10.5507/tvv.2018.022  

Hraní počítačových her je v novodobé společnosti nedílnou součástí života dětí a dospívajících, nicméně hraní počítačových her se ve velké míře týká i dospělých různých věkových skupin. Tento fenomén se těší velké oblibě a lidé jsou ochotni opakovaně vynakládat nemalé prostředky za pořízení zábavy ve formě nejmodernějších počítačových her a s nimi souvisejících herních zařízení, různých druhů ovládacích prvků a rozšiřujících technologií. Touha hráčů po nových herních zážitcích je hnací silou pro vývojáře a výrobce herních produktů. Ti, ve snaze získat nové příznivce a současně udržet stávající hráčskou komunitu, neustále inovují své produkty...

PROGRAMMIEREN FÜR KINDER – GEEIGNETE INSTRUMENTE FÜR DIE ENTWICKLUNG DES INFORMATIKDENKENS

BUČKOVÁ Hana

TVV 2018, 11(2):17-28 | DOI: 10.5507/tvv.2018.020  

Die Welt, in der wir jetzt leben, ändert sich sehr dynamisch, es werden immer neue und erhöhte Ansprüche an die Kenntnisse und Fertigkeiten im Bereich der Informations – und Kommunikations technologie. Der gegenwärtige Informatiksunterricht erfährt groβe Veränderungen, die sich im Unterricht in den Grundschulen widerspiegeln werden. Das Nationalinstitut für Ausbildubg bereitet die neuen Ausbildungsprogramme vor, die auf aktuelle technologische Entwicklung reagieren. Zurzeit wird die Implementierung der Veränderungen vorbereitet, wobei die Schüler im gröβeren Maβ ihr Informatikdenken entwickeln werden. Zu diesem Zweck ist...

FYZIKÁLNÍ MOTIVACE PRO VÝUKU MATEMATIKY

FAJMON Břetislav

TVV 2018, 11(2):29-38 | DOI: 10.5507/tvv.2018.011  

Článek uvádí příklady propojení výuky matematiky a fyziky na systémové rovině: doplnění fyziky o odpovídající matematický aparát, a na druhé straně doprovázení matematických pojmů jejich využitím ve fyzice.  Ve druhé části se článek věnuje možnosti vytvoření osnovy, podle které by bylo možné učit matematiku a fyziku jako jeden předmět, pravděpodobně na úrovni gymnázia.

UČITEĽ PRIMÁRNEHO VZDELÁVANIA V INTERAKTÍVNOM PROSTREDÍ – PRÍKLADY „DOBREJ PRAXE“

NEMCOVÁ Jana

TVV 2018, 11(2):39-47 | DOI: 10.5507/tvv.2018.014  

Učiteľa primárneho vzdelávania v edukačnom procese považujeme za nezastupiteľného a kľúčového, je preto dôležité získať jeho názory, skúsenosti a postoje k využívaniu interaktívnych technológií v jeho práci. Príspevok ponúka pohľad na príklady tzv. „dobrej praxe“ súvisiacich s využívaním interaktívnych technológií učiteľmi v primárnom vzdelávaní. Výskumná časť má kvalitatívny charakter, dizajn prípadovej štúdie učiteľov primárneho vzdelávania.

INTEGRACE LOUTEK A LOUTKOVÉHO DIVADLA V MATEŘSKÉ ŠKOLE

HONZÍKOVÁ Jarmila

TVV 2018, 11(2):48-56 | DOI: 10.5507/tvv.2018.013  

Předložená výzkumná studie je zaměřena na téma začlenění loutky a loutkového divadla do činnosti dětí v mateřské škole. Představuje nejen začlenění práce s loutkou do jednotlivých vzdělávacích oblastí, ale i výsledky unikátního dotazníkového šetření v mateřských školách, které bylo zaměřeno na využívání a tvorbu loutek a loutkového divadla dětmi i učiteli.

NÁVRH ÚVODNÉHO KURZU KVANTOVEJ MECHANIKY PRE INFORMATIKOV

SITKEY Matúš

TVV 2018, 11(2):57-63 | DOI: 10.5507/tvv.2018.016  

Článok je úvodom do problematiky kvantovej informatiky. Jeho cieľom je jednoduchou formou ozrejmiť problematiku  kvantového bitu – qubit. Vychádzame z opisu kvantového systému. Následne  pomocou Machovho–Zenderovho interferometra vysvetľujeme princíp superpozície, ako elementárny pojem kvantovej fyziky. Nadväzujúc na uvedenú teóriu kvantovej informatiky je spracovaná problematika kvantových registrov prinášajúca vysokú operačnú rýchlosť kvantových počítačov. Uvedená teória bola spracovaná ako úvod kurzu kvantovej fyziky pre študijné zameranie orientované na informatiku, perspektívne na špecializáciu kvantová informatika.

ALGORITMICKÉ MYŠLENÍ NA 1. STUPNI ZŠ S ROBOTICKÝMI VČELKAMI

SIMBARTL Petr

TVV 2018, 11(2):64-67 | DOI: 10.5507/tvv.2018.012  

Algoritmické myšlení je v současnosti řešeným pojmem vzhledem ke strategii digitálního vzdělávání do roku 2020. Hledání řešení – algoritmů se však ale neuplatňuje jen v programování, ale i v běžném životě, kdy hledáme nejlepší možnou variantu. Cílem šetření bylo zjistit, jaké jsou ovlivňující faktory na algoritmické myšlení u dětí. Za použití robotických hraček jsme zjišťovali úspěšnost dětí při plnění zadaného úkolu. Pro empirické měření byly použity dvě skupiny dětí z jedné ZŠ (1. a 2. třída). Na základě příležitostného výběru byl získán celkový vzorek 31 dětí. Dívky vykazovaly vyšší úspěšnost. Důvodem lepších výsledků nebyla předchozí znalost,...

DIGITALIZACE A DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE VE ŠKOLSTVÍ

SERAFÍN Čestmír, DEPEŠOVÁ Jana

TVV 2018, 11(2):68-77 | DOI: 10.5507/tvv.2018.015  

Technologie jsou v čím dál větší míře dnes svázány s digitalizací jako logického stupně technologického rozvoje společnosti. Digitální technologie mění ekonomiku i život společnosti. Tyto změny se nevyhnutelně dotýkají fungování společnosti i života všech jednotlivců. Tento vývoj znamená nové příležitosti a s nimi rozvoj inovativních služeb, jež mají dopad na kvalitu života. Je nezbytné, aby vzdělávací systém reagoval na měnící se společnost ovlivněnou digitálním způsobem komunikace a práce. Digitálnímu světu se tudíž musí přizpůsobit způsob vzdělávání dětí, žáků, studentů i pedagogů. Příspěvek se tak zabývá otázkou digitální gramotnosti v podmínkách...

VÝZNAMNÝ TERMÍNOTVORNÝ PRVOK VO VEDECKOM A TECHNICKOM POJMOSLOVÍ

STOFFOVÁ Veronika, STOFFA Ján

TVV 2018, 11(2):78-90 | DOI: 10.5507/tvv.2018.019  

Štúdia sa zaoberá prefixoidmi, ktoré radí k najvýznamnejším termínotvorným prvkom vo vedeckom a technickom pojmosloví. Objasňuje obsah pojmu prefixoid vo vzťahu k obsahu pojmu prefix (predpona). Objasňuje aj obsah pojmov podradených k pojmu prefixoid: adaptovaný cudzojazyčný prefixoid, číselný prefixoid, determinologizovaný prefixoid, homonymný prefixoid, hybridný prefixoid, informačne zradný (zavádzajúci) prefixoid, interhomonymný prefixoid, písmenový (literový) prefixoid, národný prefixoid, nekalkovateľný prefixoid, neoprefixoid, medzinárodný prefixoid, skráteninový prefixoid, synonymný prefixoid, polymorfný (viacformový, multiformný) prefixoid,...

ON-LINE NÁSTENKY VO VZDELÁVANÍ BUDÚCICH PEDAGÓGOV

TÓTH-BAKOS Anita

TVV 2018, 11(2):91-100 | DOI: 10.5507/tvv.2018.018  

Internet je plný najrôznejších nástrojov, ktoré učiteľom pomáhajú zatraktívniť výučbu. Učitelia sa podľa možností vždy snažia o to, aby ich žiaci mohli čo najviac pochopiť a vstrebať predkladané učivo. Používanie digitálnych pomôcok a on-line nástrojov im v tejto úlohe môže poskytnúť mnoho výhod, pričom jedna z najväčších je rýchle a ľahké predvádzanie vyučovacej látky formou názorných a aj interaktívnych ukážok, na čo sú digitálne dáta ako stvorené. Cieľom štúdia je prezentovať skupinu on-line nástrojov, webových aplikácií, ktoré fungujú ako on-line nástenky. Pomocou týchto aplikácií sa okrem ich prvotnej funkcie on-line nástenky je možné vytvárať...

VYUŽITÍ QQ PŘI VÝUCE A UČENÍ EFL: PŘEHLED LITERATURY

LEI Yang, MAREŠOVÁ Hana

TVV 2018, 11(2):101-113 | DOI: 10.5507/tvv.2018.021  

Tencent QQ je v Číně považován za jeden z nejpopulárnějších softwarů pro psaní textových zpráv. Jeho využití lze však uplatnit i k usnadnění výuky a učení. Cílem tohoto výzkumu je poskytnout celkový obraz o výzkumu týkajícím se využití QQ ve výuce a učení v oblasti EFL, dále snaha odhalit jakých otázek se výzkumy týkají, jaké metody k nalezení odpovědí jsou využívány a jaké závěry čínští výzkumníci přinesli. 224 článků bylo získáno z CNKI, největší akademické databáze v Číně, a zpracováno podle informací dostupných těchto z publikací, jako jsou: výzkumné otázky, metody, výsledky a jejich souvislost s využíváním QQ výuce a učení EFL. Stávající výzkumy...

FAKTORY PODPORUJÚCE OSVOJOVANIE SLOVENSKÉHO JAZYKA NA PRVOM STUPNI ZÁKLADNÝCH ŠKOL S VYUČOVACÍM JAZYKOM MAĎARSKÝM

SZŐKÖL István

TVV 2018, 11(2):114-122 | DOI: 10.5507/tvv.2018.017  

Kontinuálne zlepšovanie vyučovacieho procesu vyžaduje predovšetkým od učiteľov, aby sa neustále zamýšľali, analyzovali a hodnotili vlastnú prácu a snažili sa ju skvalitňovať. Príspevok sa zaoberá zavedením manažérstva kvality do vyučovacieho procesu, pretože jedným zo spôsobov zvyšovania kvality vzdelávania je vybudovanie systému manažérstva kvality na základných školách, pričom sa budeme zameriavať výlučne na školy s vyučovacím jazykom maďarským. Súčasťou príspevku je prieskum klímy školskej triedy zameraný na overenie aktuálneho stavu sociálnej klímy triedy vo vyučovacom predmete slovenský jazyk a slovenská literatúra (SJaSL). Vo vyučovaní tohto...

ANALÝZA SEBEREGULAČNÝCH ŠTÝLOV UČENIA SA ŠTUDENTOV V TECHNICKÝCH DISCIPLÍNACH V ODBORE PREDŠKOLSKÁ A ELEMENTÁRNA PEDAGOGIKA

KOŽUCHOVÁ Mária

TVV 2018, 11(2):123-129 | DOI: 10.5507/tvv.2018.023  

Príspevok je zameraný na výskum v oblasti sebaregulácie učenia sa študentov predškolskej a elementárnej pedagogiky v predmete technika. Sebaregulačné štýly študentov plánujeme analyzovať na  viacerých univerzitách na Slovensku. Využijeme pritom teóriu  sebaurčenia autorov Richarda M. Ryana  a Edwarda L. Deciho. Tak získame prehľad o charaktere motivácie študentov pre tieto predmety a významné informácie o vnútorných a vonkajších faktoroch sebaregulácie (predvídanie, plánovanie, monitorovanie a sebahodnotenie). Na základe zistených výsledkov vypracujeme návrh opatrení smerujúcich k rozvíjaniu úrovne sebaregulácie učenia sa študentov uvedeného odboru.

HRAVÁ FORMA STAVBY A PROGRAMOVANIA ROBOTOV NA ZÁKLADNEJ ŠKOLE

STOFFOVÁ Veronika, ZBORAN Martin

TVV 2018, 11(2):130-139 | DOI: 10.5507/tvv.2018.024  

Štúdia sa zaoberá robotickými stavebnicami, ktoré sa využívajú v edukácii na základných školách. Autori analyzujú, opisujú, a navrhujú akými formami môže prebiehať výučba stavby a programovania robotov. Skúmajú, aká je vybavenosť základných škôl robotickými stavebnicami, aké postoje majú žiaci k práci s robotickými stavebnicami a či ich používanie má kladný vplyv na zlepšenie technických zručností žiakov. Zaujíma ich tiež, či dochádza k zlepšeniu vzťahu žiakov k programovaniu, prírodovedným a technickým predmetom. Autori prinášajú  svoje skúsenosti z práce s robotickou stavebnicou LEGO MINDSTORMS EV3 v záujmovom krúžku informatiky pre žiakov druhého...

VNĚJŠÍ PODMÍNKY VÝUKY MATERIÁLOVÝCH TECHNOLOGIÍ V PŘÍPRAVĚ UČITELŮ TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ A JEJICH VLIV: PRŮMYSL 4.0

HAVELKA Martin, KROPÁČ Jiří

TVV 2018, 11(2):140-147 | DOI: 10.5507/tvv.2018.025  

Předmětem stati jsou soudobé vlivy současných trendů rozvoje digitalizace ve výrobě, službách i spotřebě, označovaných souhrnně jako Průmysl 4.0, na výuku „klasických, strojírenských technologií“. Tyto technologie, převážně strojírenské, jsou zaměřeny na zpracování materiálů především změnou tvaru a vlastností materiálů. Jsou těžištěm výuky předmětu nazývaného „materiály a technologie“, jež je tradiční součástí přípravy učitelů technických předmětů. Průmysl 4.0 vytváří závažné vnější podmínky této výuky, tato problematika je těžištěm obsahu stati. Dále se v těchto okolnostech dotkneme širších souvislostí výuky, jde zejména o...

KONSTRUKČNÍ ČINNOSTI - REFLEXE UČITELE A SEBEREFLEXE STUDENTEK UČITELSTVÍ PRO MATEŘSKÉ ŠKOLY

ROUČOVÁ Eva

TVV 2018, 11(2):148-153 | DOI: 10.5507/tvv.2018.026  

Příspěvek prezentuje výsledky kvalitativního a kvantitativního evaluačního výzkumu ve dvou oblastech v předmětu Praktické a konstrukční činnosti ve vzdělávacím programu Učitelství pro mateřské školy. Analyzuje a charakterizuje průměrnou podobu reflexe učitele a atmosféry ve výuce a dále průměrnou podobu sebereflexe studenta. Obsahuje rovněž doporučení pro optimalizaci výuky.