Trendy ve vzdělávání, 2018 (roč. 11), číslo 2
TVV 2018, 11(2):64-67 | DOI: 10.5507/tvv.2018.012
ALGORITMICKÉ MYŠLENÍ NA 1. STUPNI ZŠ S ROBOTICKÝMI VČELKAMI
Algoritmické myšlení je v současnosti řešeným pojmem vzhledem ke strategii digitálního vzdělávání do roku 2020. Hledání řešení – algoritmů se však ale neuplatňuje jen v programování, ale i v běžném životě, kdy hledáme nejlepší možnou variantu. Cílem šetření bylo zjistit, jaké jsou ovlivňující faktory na algoritmické myšlení u dětí. Za použití robotických hraček jsme zjišťovali úspěšnost dětí při plnění zadaného úkolu. Pro empirické měření byly použity dvě skupiny dětí z jedné ZŠ (1. a 2. třída). Na základě příležitostného výběru byl získán celkový vzorek 31 dětí. Dívky vykazovaly vyšší úspěšnost. Důvodem lepších výsledků nebyla předchozí znalost, na kterou jsme se také dotazovali, nýbrž důslednost zadání programu a kontroly během zadávání. Vzorek dětí byl určen na pilotážní měření, ve kterém jsme ověřili proveditelnost a budeme muset provést úpravy. Přesto jsme získali základní údaje. Pro další měření budeme testovat více tříd pro potvrzení našich hypotéz – zaměřených na ovlivňující faktory.
Klíčová slova: algoritmické myšlení, Bee-Bot, programování, 1. stupeň ZŠ
Vloženo: 31. květen 2018; Přijato: 9. srpen 2018; Zveřejněno online: 19. prosinec 2018; Zveřejněno: 21. prosinec 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Asad, K., Tibi, M. & Raiyn, J. (2016). Primary School Pupils' Attitudes toward Learning Programming through Visual Interactive Environments. World Journal of Education, v6 n5 p20-26 2016
Přejít k původnímu zdroji...
- Futschek, G. & Moschitz, J. (2011). Learning Algorithmic Thinking with Tangible Objects EasesTransition to Computer Programming. Informatics in Schools, Contributing to 21st Century Education, p155-164, Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gürbüz, H., Evlioglu, B., Erol, Ç. S., Gülseçen, H. & Gülseçen, S. (2017). "What's the Weather Like Today?": A Computer Game to Develop Algorithmic Thinking and Problem Solving Skills of Primary School Pupils. Education and Information Technologies, v22 n3 p1133-1147 May 2017
Přejít k původnímu zdroji...
- Krotký, J. (2017). Specifics of educational field man and the world of work in relation to the potential for developing digital literacy. Journal of Technology and Information Education. Olomouc - EU: Univerzita Palackého, 9(2). pp. 155-169.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.