Trendy ve vzdělávání, 2022 (roč. 15), číslo 1

Edukační technologie a inovace technického vzdělávání

REAKCE UČITELŮ NA ZJIŠTĚNÍ PŘÍTOMNOSTI PODVÁDĚNÍ PŘI OVĚŘOVÁNÍ ZNALOSTÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLE

KROTKÝ Jan, HONZÍKOVÁ Jarmila

TVV 2022, 15(1):13-19 | DOI: 10.5507/tvv.2022.009

Článek předkládá odpovědi ve formě názorů učitelů středních škol na školní podvádění. Dotazníkové šetření na stovce učitelů a učitelek středních škol zjistilo, jaké jsou hlavní směry při řešení podvádění při ověřování znalostí, zejména při testování.  Téměř polovina respondentů si myslí, že jeho žáci nepodvádí. Zároveň velká většina učitelů řeší odhalení podvodu na úrovni třídy. Polovina učitelů při odhalení podvodu uděluje známku nevyhověl a dvacet procent učitelů sníží své hodnocení. Alternativní tresty ve formě opuštění třídy jsou podle našeho očekávání zcela výjimečné.

ROBOTICKÉ STAVEBNICE V DIŠTANČNOM VZDELÁVANÍ NA ZÁKLADNEJ ŠKOLE

ZBORAN Martin, STOFFOVÁ Veronika, MIKOVÁ Karolína

TVV 2022, 15(1):37-42 | DOI: 10.5507/tvv.2023.002

Využitie edukačnej robotiky je jednou z mnohých možností ako vyučovať na druhom stupni základnej školy témy zo vzdelávacej oblasti „Algoritmické riešenie problémov“. Počas pandémie bolo vyučovanie na školách realizované dištančnou formou a vyučovanie prebiehalo v obmedzenom režime. Preto učitelia často redukovali pôvodný obsah výučby a niektoré témy v porovnaní s pôvodným plánom vynechali. Preto sme sa zaoberali problémom, či prebiehalo aj v tomto období vyučovanie programovania a ako sa uskutočňovala jeho výučba. Našim cieľom bolo zistiť aktuálny stav vyučovania programovania s použitím robotických stavebníc na druhom stupni základných...

Informační a komunikační technologie ve vzdělávání

POPIS A POROVNÁNÍ VYBRANÝCH PLATFOREM PRO REALIZACI ON-LINE VZDĚLÁVACÍCH AKTIVIT

KLEMENT Milan, NĚMEC Daniel

TVV 2022, 15(1):5-12 | DOI: 10.5507/tvv.2022.008

S ohledem na pandemickou situaci, je nucena celá řada vzdělávacích institucí doplňovat klasickou výuku on-line aktivitami. Volba příslušného technického prostředku, ať již v podobě LMS (např. Moodle) či komunikačních platforem s možností sdílení výukových materiálů (např. MS Teams), je převážně na volbě příslušné vzdělávací instituce. Ta je často postavena před nelehkou volbu, neboť nabídka na trhu těchto aplikací a systémů je široká, a není snadné najít nejvhodnější nástroj, který by vyhovoval všem potřebám. Z tohoto důvodu vznikla tato stať, která popisuje hlavní charakteristiky a vlastnosti vybraných platforem pro podporu on-line vzdělávacích...

DEVELOPMENT OF ALGORITHMIC AND PROGRAMMING THINKING AT PRIMARY SCHOOL IN STATE EDUCATIONAL PROGRAMS

KATYETOVA Aliya

TVV 2022, 15(1):26-36 | DOI: 10.5507/tvv.2023.001

Emerging countries have education program development that is outdated compared to advanced countries in terms of content, approaches, delivery, training, and use of technology. While Kazakhstan aims to raise its digital literacy to at least 80% by 2022, most of its grade school students have limited knowledge and exposure to information technology. In 2018, most of the professionals across Kazakhstan received digital literacy training from the government, yet this is insufficient to equip teachers with the knowledge and skills to properly educate young learners in computer science or programming. With limited experience in teaching computer...

Technika, didaktika technických a přírodovědných předmětů

ZLOŽITOSŤ A ŠPECIFICKOSŤ POJMOSLOVIA CHÉMIE

STOFFA Ján, FESZTEROVÁ Melánia

TVV 2022, 15(1):20-25 | DOI: 10.5507/tvv.2022.010

Štúdia poukazuje na skutočnosť, že chémia patrí medzi základné a prierezové prírodovedné, technické a technologické odbory, v ktorých sa nemožno vyhnúť používaniu pojmoslovia chémie. Je určená používateľom pojmoslovia chémie v oblasti technoedukácie a poukazuje na jeho zložitosť a špecifickosť. Vzhľadom na vysokú dynamiku v oblasti pojmoslovia chémie a množstva pojmoslovných zmien zdôrazňuje nevyhnutnosť uplatňovania kritického prístupu, čo ilustrujeme na konkrétnych prípadoch používania nesprávnych chemických termínov. Štúdia poukazuje na skutočnosť, že správne pojmoslovie a terminológia ako množina termínov v chémii sú nielen náročné, ale aj veľmi...