Trendy ve vzdělávání, 2022 (roč. 15), číslo 1
TVV 2022, 15(1):13-19 | DOI: 10.5507/tvv.2022.009
REAKCE UČITELŮ NA ZJIŠTĚNÍ PŘÍTOMNOSTI PODVÁDĚNÍ PŘI OVĚŘOVÁNÍ ZNALOSTÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLE
- Fakulta pedagogická, Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy, ZČU v Plzni, Česká republika
Článek předkládá odpovědi ve formě názorů učitelů středních škol na školní podvádění. Dotazníkové šetření na stovce učitelů a učitelek středních škol zjistilo, jaké jsou hlavní směry při řešení podvádění při ověřování znalostí, zejména při testování. Téměř polovina respondentů si myslí, že jeho žáci nepodvádí. Zároveň velká většina učitelů řeší odhalení podvodu na úrovni třídy. Polovina učitelů při odhalení podvodu uděluje známku nevyhověl a dvacet procent učitelů sníží své hodnocení. Alternativní tresty ve formě opuštění třídy jsou podle našeho očekávání zcela výjimečné.
Klíčová slova: školní podvádění, testování, zkoušení
Vloženo: 31. květen 2022; Revidováno: 31. květen 2022; Přijato: 5. prosinec 2022; Zveřejněno online: 13. prosinec 2022; Zveřejněno: 31. leden 2023 Zobrazit citaci
PDF bude odemčeno 31.1.2023 |
Reference
- Bajtoš, J., Honzíková, J. (2019). Školské podvádzanie z pohľadu učiteľov: pilotné výskumné šetrenie. Arnica 9(2): 51-58. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň. ISSN 1804-8366.
- Bajtoš, J. & Marhevková, A. (2016). Školské podvádzanie - problémový aspekt hodnotenia výkonov žiakov. Bratislava, Wolters Kluwer. 101 s.
- Cibulková, A. (2013). Podvádění očima středoškolských učitelů. Masarykova univerzita, Brno. 70 pp.
- Cizek, G. J. (2003). Detecting and Preventing Classroom Cheating: Promoting Integrity in Assessment. Experts in Assessment. Corwin Press, Inc., CA, Thousand Oaks. 173 pp.
- Honzíková, Aichinger, Krotký & Bajtoš (2021) Možnosti podvádění v online výuce na vysoké škole v období pandemie Covid-19. Journal of Technology and Information Education. 2021, 13(1):135-149 DOI: 10.5507/jtie.2021.014
Přejít k původnímu zdroji...
- Honzíková, J., Simbartl, P. & Bajtoš, J. (2020). Digitální technologie jako nástroj školního podvádění na střední škole. Journal of Technology and Information Education. Roč. 20. Číslo 2. pp.102-111. DOI: 10.5507/jtie.2020.015
Přejít k původnímu zdroji...
- Jensen, L.A. et al. (2002). It's Wrong, But Everybody Does It: Academic Dishonesty Among High School and College Students. Contemporary Educational Psychology, 2002, 27, s. 209- 228. ISSN 0361-476X.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mareš, J. (2005). Tradiční a netradiční podvádění ve škole. Pedagogika 2005, roč. LV, s. 310-335. ISSN 0031-3815.
- McCabe, D. L. (1999) Academic Dishonesty Among High School Students. Adolescence, 34, 681-687.
- McCabe, D. L., & Treviño, L. K. (1993). Academic Dishonesty: Honor Codes and Other Contextual Influences. Journal of Higher Education, 64, 522-538.
Přejít k původnímu zdroji...
- Simkin, M. G. & Mcleod, A. (2010). Why Do College Students Cheat? Journal of Business Ethics 94(3): 441-453
Přejít k původnímu zdroji...
- Urmanová, J. (2012). Školní podvádění očima studentů střední školy - případová studie, bakalářská práce, Masarykova univerzita, Brno.
- Vrbová, J. & Stuchlíková, I. (2012). Školní podvádění starších žáků - pilotní studie. Pedagogika 62(3): 317-331.
- Školní řád SOU gastronomie, (2021). U Krbu 521, Praha 10, Online: https://www.souukrbu.cz/zaci-a-rodice/skolni-rad/
- Školní řád Střední školy obchodní, (2021). České Budějovice, Husova 9, Online: https://www.sso.cz/562/skolni-rad.html